Peer Victimization, Peer Aggression and Depressive Symptoms over Time: A Longitudinal Study with Latent Growth Curves
Resumen: Most empirical research on the relationship between peer victimization, aggression, and mental health has been conducted with correlational designs. Much of this research has also focused primarily on linking peer victimization with either the potential aggressive behaviors of victims or a deterioration in their mental health. This study analyzes the relationship between peer victimization, peer aggression, and depressive symptoms in adolescents over time. The participants are 194 adolescents (49.2% boys, 50.8% girls) aged between 10 and 13 years (M = 10.88, SD = 0.84). The results of the growth modeling analysis indicate that the trajectories are interconnected: as victimization decreases, adolescent aggression and depressive symptoms also decrease. In addition, it is observed that victimization decreased in the same way in boys and girls, while aggression and depressive symptoms showed a smaller reduction in girls. Finally, the results and their potential practical implications are discussed.

La mayoría de investigaciones empíricas que analizan la relación entre la victimización entre iguales, la agresión y la salud mental se han realizado utilizando diseños correlacionales. Dichos estudios se ha centrado principalmente en vincular la victimización entre iguales y los posibles comportamientos agresivos de las víctimas o el deterioro de su salud mental. El estudio analiza la relación entre la victimización entre iguales, la agresión entre iguales y la sintomatología depresiva en adolescentes a lo largo del tiempo. Participan 194 adolescentes (49.2% chicos, 50.8% chicas) con edades comprendidas entre 10 y 13 años (M = 10.88, DT = 0.84). Los resultados del análisis del modelo de crecimiento indican que las trayectorias están interconectadas: a medida que disminuye la victimización, también disminuyen la agresión y la sintomatología depresiva. Además, se observa que la victimización disminuye de la misma manera en chicos que en chicas, mientras que la agresión y la sintomatología depresiva muestra una reducción menor en las chicas. Finalmente, se discuten los resultados y sus posibles implicaciones prácticas.

Idioma: Inglés
DOI: 10.5093/pi2022a13
Año: 2022
Publicado en: Intervención psicosocial 31, 3 (2022), 169-176
ISSN: 1132-0559

Factor impacto JCR: 4.8 (2022)
Categ. JCR: PSYCHOLOGY, MULTIDISCIPLINARY rank: 24 / 147 = 0.163 (2022) - Q1 - T1
Factor impacto CITESCORE: 8.2 - Psychology (Q1)

Factor impacto SCIMAGO: 1.437 - Applied Psychology (Q1) - Social Psychology (Q1) - Developmental and Educational Psychology (Q1)

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Psicolog.Evolut.Educac (Dpto. Psicología y Sociología)

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Exportado de SIDERAL (2024-03-18-15:49:58)


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 Registro creado el 2022-12-21, última modificación el 2024-03-19


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