Meta-alfabetización y aprendizaje cooperativo [Metaliteracy and Cooperative Learning]

Borges, Jussara (Universidade Federal da Bahia, Brasil) ; Brandão, Gleise (Universidade Federal da Bahia, Brasil)

Abstract: Este trabajo tiene como objetivo identificar elementos de la meta-alfabetización que contribuyen al desarrollo del aprendizaje cooperativo. En cuanto a los procedimientos metodológicos empleados, se establecieron dos etapas: en la primera etapa se utilizó la investigación bibliográfica para comprender cómo la meta-alfabetización se relaciona con el aprendizaje cooperativo; en la segunda etapa se desarrolló la aplicación empírica con estudiantes de postgrado a partir de indicadores de análisis preestablecidos. Los resultados indican que, en lo que se refiere al aprendizaje cooperativo, se necesita el empleo de competencias de colaboración y comunicación. Así, se concluye que hay una aproximación entre los elementos identificados en la meta-alfabetización y las competencias, tanto a nivel informacional como comunicacional, desarrolladas por los estudiantes.
[This paper aims to identify elements of metaliteracy that contribute to the development of cooperative learning. As for the methodological procedures employed, two stages were established: in the first stage, bibliographical research was used to understand how metaliteracy is related to cooperative learning; In the second stage the empirical application was developed with postgraduate students from pre-established analysis indicators. The results indicate that, in terms of cooperative learning, the use of collaboration and communication skills is needed. Thus, it is concluded that there is an approximation between the elements identified in meta-literacy and the competences, both informational and communicational, developed by the students.]

Idioma: Español

DOI: 10.26754/CINAIC.2017.000001_041

Año: 2017

En: IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad-CINAIC (Zaragoza 4-6 Octubre 2017)




Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.


Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Communications and papers



 Record created 2017-09-26, last modified 2017-11-07


Fulltext:
Download fulltext
PDF

Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)