000064438 001__ 64438
000064438 005__ 20200221144338.0
000064438 0247_ $$2doi$$a10.18172/jes.2858
000064438 0248_ $$2sideral$$a103764
000064438 037__ $$aART-2016-103764
000064438 041__ $$aeng
000064438 100__ $$0(orcid)0000-0003-2922-9194$$aCollado Rodríguez, Francisco$$uUniversidad de Zaragoza
000064438 245__ $$aRise of the Living Dead in Thomas Pynchon's Vineland
000064438 260__ $$c2016
000064438 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000064438 5203_ $$aOedipa Maas’s anti-categorical revelation that middles should not be excluded in Pynchon’s The Crying of Lot 49 is understood by its author in more debatable terms two decades later, once it is clear that the 1960s struggles for revolution have come to a stop. In 1990 the literary space of Vineland is revealed as a failed refuge where Pynchon ironizes on the notions of balance by portraying a living-dead icon represented by the Thanatoids. As predicted in The Crying of Lot 49, all sorts of simulacra have taken over 1980s California to propitiate a coming back to conservative ideology. In Vineland, the new icon is cunningly associated to magical realism, a hybrid mode that points to the writer’s concern with anti-categorical middles but also with the ultimate impossibility to fulfill Oedipa’s alleged revelation. Thus, the iconic living dead become a bleak intratextual response to the purportedly optimistic social views of Pynchon’s second novel.   

Este artículo ofrece una revisión de la viabilidad que la revelación contra el pensamiento categórico que recibe Oedipa Maas en la segunda novela de Pynchon adquiere en Vineland. Tras dos décadas, la búsqueda del medio excluido se adivina ya como muy problemática en un contexto en el que las revoluciones sociales de los años sesenta han sido derrotadas. Para cuestionar tal viabilidad Pynchon ironiza en Vineland sobre la noción de equilibrio a través del popular icono de los muertos vivientes (los Thanatoids/ A la vez corrobora que, como predijo en su segunda novela, el simulacro ha invadido la California de los años ochenta, propiciando la vuelta de ideologías conservadoras. Su nuevo icono se complementa con el uso del realismo mágico, potenciando aún más las dudas sobre la posibilidad de alcanzar la revelación anti-categórica. Así, los muertos vivientes se convierten en un icono intratextual que pone en duda las esperanzas de cambio social existentes en la segunda novela de Pynchon.
000064438 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/H05$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/FFI2015-63506-P
000064438 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000064438 592__ $$a0.101$$b2016
000064438 593__ $$aLiterature and Literary Theory$$c2016$$dQ3
000064438 593__ $$aLinguistics and Language$$c2016$$dQ4
000064438 593__ $$aCultural Studies$$c2016$$dQ4
000064438 593__ $$aLanguage and Linguistics$$c2016$$dQ4
000064438 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000064438 7102_ $$13004$$2345$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Filolog.Inglesa y Alema.$$cÁrea Filología Inglesa
000064438 773__ $$g14 (2016), 95-110$$pJ. engl. stud.$$tJournal of English Studies$$x1576-6357
000064438 8564_ $$s55239$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/64438/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000064438 8564_ $$s36713$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/64438/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000064438 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:64438$$particulos$$pdriver
000064438 951__ $$a2020-02-21-13:48:22
000064438 980__ $$aARTICLE