GDOC-2016-26615

Didáctica del medio físico y químico - [26615]


Curso: 2016-2017

Universidad de Zaragoza, Zaragoza

Titulación: Magisterio en Educación Primaria

Idioma: Español

Profesor(es): De Echave Sanz, Ana Carmen ; Bujeda Gómez, Joaquín ; Rodríguez Casals, Carlos ; Pueyo Sánchez, Juan Luis ; Lázaro Peinado, María Carmen ; Medrano San Ildefonso, Maria Teresa ; Seron Torrecilla, Francisco Javier ; Matesanz Martín, José María ; Lopez Polo, Antonio ; Puey Bernués, María Lucía ; Bravo Torija, Beatriz ; Cascarosa Salillas, María Esther

Resumen: Breve presentación de la asignatura Es una de las dos asignaturas obligatorias que desde el área de la didáctica de las ciencias experimentales contribuye a la formación de maestro o maestra de Educación Primaria en estos estudios de grado. Se trata de una formación teórico-práctica en la que se plantean problemas relevantes en la enseñanza y los aprendizajes de los aspectos físico-químicos del medio en el contexto de la Educación Primaria. Y atiende a las necesidades formativas del futuro profesorado de Educación Primaria sobre los aspectos físico-químicos del medio, por lo que tiene un carácter aplicado a esta etapa educativa.   Programa de la asignatura El currículo de la educación primaria y los aspectos físico-químicos del conocimiento del medio y su contribución a las competencias educativas. Modelos docentes y características del pensamiento científico infantil. Contenidos físico-químicos relevantes para la educación primaria. Dificultades específicas en la enseñanza y aprendizajes de los contenidos seleccionados. Actividades experimentales de carácter físico-químico, salidas y visitas  en la educación primaria. Análisis, planificación y diseño de propuestas didácticas sobre aspectos físico-químicos del medio. Introducción de temas de actualidad científica sobre aspectos físico-químicos del medio.

Abstract: Introduction to the subject   Primary physics and chemistry education is one of the two mandatory subjects, from the area of science education, which contributes to teacher training both in primary and preschool level. This subject provides students with specific pedagogical content knowledge about the topics taught in chemistry and physics at primary level; the understanding of what makes the learning concepts easy or difficult for the students; and the conceptions and preconceptions that students usually bring into the classroom. In addition, It also pays attention to the different training needs encountered by preservice primary teachers in chemistry and physics education. This subject is characterized by its applicability at primary level.    Contents of the subject  School curriculum of primary education and the chemical and physical aspects about the environment and their contribution to the development of the educative competences. Teaching models and features of children’s scientific thinking Relevant chemical and physical content in primary education and their specific teaching and learning difficulties. Experimental activities and relevant site visits for teacher education in primary school. Analyzing, planning and designing learning proposals in chemical and physical primary education. Introduction of scientific current topics about chemical and physical aspects.

Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.



Este registro pertenece a las colecciones:
Academic resources > Academic guides > guias-docentes-ciencias-sociales-juridicas > grados-ciencias-sociales-juridicas > grado-magisterio-educacion-primaria
Academic resources > Academic guides > Guías docentes: Curso 2016-2017



Back to search

Guide (english):
Download fulltextPDF
Guía (idioma español):
Download fulltextPDF
Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)