La Creatividad Como Herramienta Didáctica En El Desarrollo Educativo Musical En Educación Primaria
Resumen: This research shows a case study based on the analysis of an educational proposal focused on musical creative practice developed with 26 students in a class group of 4th year of primary education in a school year. The work was based on the musical teaching-learning process, the study of their contribution to the achievement of the set of curricular musical competences and the improvement of the student work in different contexts of learning with varying degrees of autonomy. The qualitative nature of this educational research has pointed out the use of numerous instruments for collecting information, whose triangulation has facilitated the interpretation of the results. The understanding of musical knowledge in self- experimentation and the active dimension of the educational proposal have stimulated the familiarization of students with the musical activity as a way of autodidaxia creative activity.

Esta investigación muestra un estudio de caso basado en el análisis de una propuesta educativa fundamentada en la práctica creativa musical desarrollada con 26 alumnos de un grupo-clase de 4o de Educación Primaria durante un curso escolar. El trabajo se basó en el proceso de enseñanza- aprendizaje musical, el estudio de su contribución al logro del conjunto de las capacidades musicales curriculares y a la mejora del trabajo del alumno en diversos contextos de aprendizaje con diversos grados de autonomía. La naturaleza cualitativa de esta investigación educativa ha precisado la utilización de numerosos instrumentos de recogida de información, cuya triangulación ha facilitado la interpretación de los resultados. La comprensión del conocimiento musical en la propia experimentación y la dimensión activa de la propuesta educativa han estimulado la familiarización del alumno con la actividad creativa musical como una forma de autodidaxia.

Idioma: Español
DOI: 10.19044/esj.2017.v13n10p353
Año: 2017
Publicado en: European Scientific Journal (Kocani) 13, 10 (2017), 353-364
ISSN: 1857-7881

Factor impacto SCIMAGO:

Tipo y forma: Article (Published version)
Área (Departamento): Área Didáctica Expres. Musical (Dpto. Expres.Music.Plást.Corp.)

Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.


Exportado de SIDERAL (2019-11-22-14:42:47)

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Articles



 Record created 2019-11-22, last modified 2019-11-28


Versión publicada:
 PDF
Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)