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000101268 0247_ $$2doi$$a10.34140/bjbv3n1-052
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000101268 100__ $$0(orcid)0000-0001-9054-8552$$aArner Güerre, María Asunción$$uUniversidad de Zaragoza
000101268 245__ $$aEvaluation of waste oil management policies: the extended producer  responsibility
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000101268 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000101268 5203_ $$aRoyal Decree 679/2006 of June 2 on the management of used industrial oils mandates the producer extended responsibility (EPR). For its implementation, the Integrated Waste Oil Management System (SIGAUS) is established, replacing the financing of the management of waste oils through subsidies for the amounts collected from the contribution of the producer of lubricating oils. In turn, the royal decree sets environmental targets for collecting 95% of waste oils generated, the recovery of 100% of waste oils collected, and regeneration of 55%, in 2007, and 65%, since 2008. The extension of EPR in 2015 to other waste, containing waste oils, modifies SIGAUS' financial responsibility. Additional financing mechanisms, indexed to the international quote of lubricants, are also needed in 2016. This work aims to analyze the efficiency of EPR in the management of waste oils. The methodology consists of estimating supply and demand elasticities and developing a partial equilibrium model of the waste oils market. According to the results, EPR is a recycled material standard (RMS), based on a negotiable permit system (NPS), and is more efficient than a subsidy. The price of the permit justifies the producer's contribution to SIGAUS of 60€ per ton. Finally, the results suggest that the EPR guarantees the financing of waste oil management until 2015.

El Real Decreto 679, de 2 de junio de 2006, de gestión de los aceites industriales usados, establece la responsabilidad ampliada del productor (RAP). Para su aplicación se constituye el Sistema Integrado de Gestión de Aceites Usados en España (SIGAUS), sustituyéndose la financiación de la gestión de los aceites usados mediante subvenciones por los importes recaudados de la aportación
del productor de aceites lubricantes. A su vez, el real decreto establece los objetivos medioambientales de recogida del 95% de aceites usados generados, valorización del 100% de
aceites usados recogidos y regeneración del 55%, en 2007, y el 65%, desde 2008. La extensión de la RAP en 2015 a otros residuos, que contienen aceites usados, modifica la responsabilidad
financiera de SIGAUS. Asimismo, en 2016, es necesario disponer de mecanismos de financiación adicionales, indexados a la cotización internacional de los lubricantes. Este trabajo tiene por objeto analizar la eficiencia de la RAP en la gestión de los aceites usados. La metodología consiste en la estimación de las elasticidades de oferta y demanda, así como el desarrollo de un modelo de equilibrio parcial, del mercado de aceites usados. De acuerdo con los resultados, la RAP constituye un estándar de material reciclado, basado en un sistema de permisos negociables, y es más eficiente que una subvención. El precio del permiso justifica la aportación del productor a SIGAUS de 60 € por tonelada. Finalmente, los resultados sugieren que la RAP garantiza la financiación de la gestión del aceite usado hasta 2015.
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