000108052 001__ 108052 000108052 005__ 20211108144128.0 000108052 037__ $$aTAZ-TFG-2021-3653 000108052 041__ $$aeng 000108052 1001_ $$aVisiedo Casanova, Lorena 000108052 24200 $$aThe Heroine's Journey in Ursula K. Le Guin's "The Tombs of Atuan". 000108052 24500 $$aThe Heroine's Journey in Ursula K. Le Guin's "The Tombs of Atuan". 000108052 260__ $$aZaragoza$$bUniversidad de Zaragoza$$c2021 000108052 506__ $$aby-nc-sa$$bCreative Commons$$c3.0$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ 000108052 520__ $$aABSTRACT<br />Until the 1950s, speculative fiction was mostly dominated by male figures. However, with the growth of feminist ideology and the feminist movements, women gained recognition within the field. Ursula K. Le Guin contributed to it with works such as The Tombs of Atuan (1970), her first novel with a heroine as the main character. With the popularization of stories that centred on the journey of the heroine, it became evident that Joseph Campbell’s ‘monomyth’ had certain shortcomings, which led to the development of alternative patterns for the heroine. Therefore, the main purpose of this dissertation is to analyse the heroine’s journey in The Tombs of Atuan, and to determine whether it adheres to any pattern derived from myth criticism. The models that are going to be considered are those proposed by Campbell and by two female scholars, Valerie Estelle Frankel and Maureen Murdock. The analysis will lead to a consideration of Le Guin’s oeuvre in terms of her evolving representation of the heroine. As will be contended, the increasingly feminist ideology in her novels runs parallel to the gradual acceptance of women writers and feminist thought in society. <br />RESUMEN<br />Hasta la década de los 50, la ficción especulativa estaba, mayoritariamente, representada por hombres. Sin embargo, con la expansión de la ideología feminista y el incremento de los movimientos feministas, las mujeres ganaron reconocimiento en este ámbito. Úrsula K. Le Guin contribuyó a ello con publicaciones como Las Tumbas de Atuán (1970), su primera novela con una heroína como personaje principal. Debido a la popularidad de las historias centradas en el viaje de la heroína, fue evidente que el ‘monomito’ de Joseph Campbell presentaba algunos defectos, lo que llevó al desarrollo de esquemas alternativos para la heroína. De este modo, el objetivo principal de esta tesis es analizar el viaje de la heroína en Las Tumbas de Atuán y determinar si se adhiere a algún esquema derivado de la crítica del mito. Los modelos que se van a tener en cuenta son los propuestos por Campbell y dos académicas, Valerie Estelle Frankel y Maureen Murdock. El análisis conducirá a una consideración con respecto a la representación evolutiva de la heroína de Le Guin en su obra. Como se argumentará, la ideología cada vez más feminista de sus novelas es paralela a la aceptación gradual de las escritoras del pensamiento feminista en la sociedad.<br /><br /> 000108052 521__ $$aGraduado en Estudios Ingleses 000108052 540__ $$aDerechos regulados por licencia Creative Commons 000108052 700__ $$aFerrández San Miguel, María$$edir. 000108052 700__ $$aAliaga Lavrijsen, Jessica$$edir. 000108052 7102_ $$aUniversidad de Zaragoza$$bFilología Inglesa y Alemana$$cFilología Inglesa 000108052 8560_ $$f755929@unizar.es 000108052 8564_ $$s1001677$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/108052/files/TAZ-TFG-2021-3653.pdf$$yMemoria (eng) 000108052 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:108052$$pdriver$$ptrabajos-fin-grado 000108052 950__ $$a 000108052 951__ $$adeposita:2021-11-08 000108052 980__ $$aTAZ$$bTFG$$cFFYL 000108052 999__ $$a20210916120847.CREATION_DATE