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TAZ-TFG-2021-4432
'The books and the words started not just to mean something, but everything': The Restoring Power of Narrative in Markus Zusak's The Book Thief.
Abstract: Set in Nazi Germany, The Book Thief (2005), by Australian author Markus Zusak, immerses the reader in the vibrant and tricky journey undertaken by a German girl, Liesel Meminger, towards trauma recovery. By portraying characters that go beyond the typical Jew victim –also present in the story– Zusak encourages readers to approach this Holocaust novel, narrated by Death himself, from a different perspective, which I relate in my analysis to the importance of listening to the perpetrator side of the story. From this point of departure, my dissertation focuses on how the healing power of narrative allows Liesel both to reconnect with the world and negotiate her traumatic past by transforming her experiences into narrative memory. Death’s reflections highlight the dual function of words as they can save and destroy humanity simultaneously, and both Liesel and her context, marked by the rise of Nazism, are good proof of it. Drawing on this, my analysis traces Liesel’s evolution from an abandoned, impoverished girl that can barely read to an empowered woman that gets strength from books and eventually writes her own story, using narrative as a weapon to restore her identity and to resist Nazi oppression and ideology. RESUMEN Ambientada en la Alemania nazi, La ladrona de libros (2005), escrita por el autor australiano Markus Zusak, sumerge al lector en un dinámico y delicado viaje emprendido por una niña alemana, Liesel Meminger, hacia la recuperación del trauma. A través de la presentación de personajes que van más allá de la típica víctima judía (también presente en la novela), Zusak anima al lector a abordar esta novela del Holocausto, narrada por la propia Muerte, de una manera diferente, lo cual relaciono en mi análisis con la importancia de escuchar la versión de la historia del perpetrador. Partiendo de ahí, mi análisis se centra en cómo el poder curativo de la narrativa permite a Liesel reconectar con el mundo, así como gestionar su pasado traumático a través de la transformación de sus vivencias en memoria narrativa. Los comentarios de la Muerte recalcan la doble funcionalidad de las palabras, ya que pueden salvar y destruir la humanidad al mismo tiempo, y tanto Liesel como su entorno, marcado por el ascenso del nazismo, son buena prueba de ello. Basándome en esto, mi análisis traza la evolución de Liesel desde una niña abandonada y sin recursos que apenas sabe leer a una mujer empoderada que obtiene fortaleza de los libros y que termina escribiendo su propia historia, utilizando la narrativa como un instrumento para restaurar su identidad y resistir a la opresión e ideología nazi.