Product differentiation in the socially responsible mutual fund industry

Alda, M. (Universidad de Zaragoza) ; Muñoz, F. (Universidad de Zaragoza) ; Vargas, M. (Universidad de Zaragoza)
Product differentiation in the socially responsible mutual fund industry
Resumen: In this study, we analyse the effect of product differentiation on prices and clients’ attraction in the socially responsible (SR) mutual fund industry. Using three proxies for differentiation, including a text-based indicator, a return-based indicator, and a portfolio-holding indicator, we analyse a sample of US SR equity mutual funds in the period 1999–2019. Our findings show that the text differentiation measure better explains the product differentiation impact on prices and flows than the measures based on funds’ characteristics. Our text differentiation results indicate that younger SR funds and funds belonging to smaller families are more differentiated. In addition, differentiation allows SR funds to charge higher fees and attract more money flows. Finally, our results indicate that SR fund investors are sensitive to differentiation regarding other funds implementing the same SR strategies, but not in relation to other funds in the same Morningstar financial style category.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1016/j.mulfin.2022.100730
Año: 2022
Publicado en: Journal of Multinational Financial Management 64, 100730 (2022), [28 pp.]
ISSN: 1042-444X

Factor impacto JCR: 4.2 (2022)
Categ. JCR: BUSINESS, FINANCE rank: 31 / 111 = 0.279 (2022) - Q2 - T1
Factor impacto CITESCORE: 6.6 - Economics, Econometrics and Finance (Q1)

Factor impacto SCIMAGO: 0.937 - Finance (Q1) - Economics and Econometrics (Q2)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA-FEDER/S38-20R-CIBER
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MCIU/RTI2018-093483-B-I00
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/JIUZ-2018-SOC-13
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/JIUZ-2020-SOC-02
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Economía Finan. y Contab. (Dpto. Contabilidad y Finanzas)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2024-03-18-12:50:16)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2022-02-10, última modificación el 2024-03-19


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)