000112415 001__ 112415
000112415 005__ 20220908120616.0
000112415 0247_ $$2doi$$a10.1344/BiD2020.46.13
000112415 0248_ $$2sideral$$a127197
000112415 037__ $$aART-2021-127197
000112415 041__ $$aspa
000112415 100__ $$0(orcid)0000-0002-8005-8637$$aCruz Gil, María del Carmen$$uUniversidad de Zaragoza
000112415 245__ $$aEducación para la utilización de fuentes de calidad: ilusión o realidad
000112415 260__ $$c2021
000112415 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000112415 5203_ $$aEl estudio comienza con el contexto actual de los cambios que se han producido en la información, con el objetivo de inducir a la reflexión sobre si la educación para la utilización de fuentes de calidad es una ilusión o una realidad, debido a la manipulación que está sufriendo la sociedad con la desinformación y las noticias falsas (fake news). Se presenta un análisis desde tres perspectivas: una, la búsqueda de información; dos, la propuesta de autores respecto a las fuentes en el contexto de búsqueda de información, y, tres, la educación en el contexto de la alfabetización informacional. Se finaliza con la propuesta de utilizar estas perspectivas como un proceso cíclico y convergente que debe comenzar a una edad temprana y debe ser continuado en el tiempo, para adquirir unas competencias informacionales que permiten reconocer los sesgos y evitar la desinformación.

The study begins with an examination of the world of information today. With the advent of fake news and the growing spread of misinformation, the study invites a reflection on whether it is possible to provide guidance for seeking out and using quality sources. The analysis is carried out from three perspectives: one, the search for information; two, the authors'' proposal regarding the sources in the context of searching for information; and three, education in the context of information literacy. The study ends with the proposal to use these perspectives as a cyclical and convergent process that should begin at an early age and be continued over time, in order to inculcate informational skills that favour recognizing bias and avoiding misinformation. © 2021 Universitat de Barcelona. All rights reserved.read of misinformation, the study invites a reflection on whether it is possible to provide guidance for seeking out and using quality sources. The analysis is carried out from three perspectives: one, the search for information; two, the authors'' proposal regarding the sources in the context of searching for information; and three, education in the context of information literacy. The study ends with the proposal to use these perspectives as a cyclical and convergent process that should begin at an early age and be continued over time, in order to inculcate informational skills that favour recognizing bias and avoiding misinformation.
000112415 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
000112415 592__ $$a0.146$$b2021
000112415 594__ $$a0.4$$b2021
000112415 593__ $$aLibrary and Information Sciences$$c2021$$dQ3
000112415 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000112415 7102_ $$13011$$2040$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias Doc. Hª Ciencia$$cÁrea Biblioteconomía y Docum.
000112415 773__ $$g46 (2021), [12 pp.]$$pBiD, Textos univ. bibliotecon. doc.$$tBiD$$x1575-5886
000112415 8564_ $$s280774$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/112415/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000112415 8564_ $$s1047706$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/112415/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000112415 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:112415$$particulos$$pdriver
000112415 951__ $$a2022-09-08-11:59:16
000112415 980__ $$aARTICLE