000112472 001__ 112472 000112472 005__ 20230519145620.0 000112472 0247_ $$2doi$$a10.4438/1988-592X-RE-2021-394-499 000112472 0248_ $$2sideral$$a128554 000112472 037__ $$aART-2021-128554 000112472 041__ $$aeng 000112472 100__ $$0(orcid)0000-0002-8733-1501$$aSáez Bondía, María José$$uUniversidad de Zaragoza 000112472 245__ $$aBiology in University Access for the Over-25s in Spain. 000112472 260__ $$c2021 000112472 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted 000112472 5203_ $$aUniversity access for the over-25s is an examination held annually at all Span-ish universities. After an initial interest in analysing and evaluating this exam, few studies now research its current status. This is the case for the specific Biology test. This article outlines the specific Biology test of the 2015–2019 examination sessions for the over-25s to access university in the autonomous communities of Spain. For that purpose we conducted a comparative study with a descriptive approach, following the strategy proposed by Ruiz-Lázaro and González-Barbera (2017), to analyse the frequency of the content blocks and the cognitive level required. Some differences were observed between autonomous communities, with priority given to subjects concerning microscopic aspects of Biology and with cognitive demands based on memorisation. Solutions and future lines of research are proposed, which may help to improve the features of this test. El acceso a la universidad para mayores de 25 años es una prueba que se realiza anualmente en todas las universidades españolas. Tras un interés inicial en el análisis y evaluación de la misma, actualmente son pocos los trabajos cen-trados en conocer el estado de esta prueba. Así sucede en el caso de la prueba específica de Biología. Este trabajo se centra en caracterizar la prueba específica de Biología de las convocatorias de 2015 a 2019 que dan acceso a la universidad a mayores de 25 años en las diferentes comunidades autónomas de España. Para ello, se llevó a cabo un estudio de carácter comparado desde un enfoque des-criptivo, siguiendo la estrategia propuesta por Ruiz-Lázaro y González-Barbera (2017), en el que se analiza la frecuencia de aparición de los diferentes bloques de contenidos y el nivel cognitivo demandado. Se observan ciertas diferencias entre comunidades autónomas, priorizándose temáticas centradas en aspectos microscópicos de la biología y con demandas cognitivas basadas en la memori-zación. Se proponen soluciones y futuras líneas de trabajo que pueden ayudar a mejorar las características de esta prueba 000112472 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/EDU2016-76743-P 000112472 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/ 000112472 590__ $$a1.217$$b2021 000112472 592__ $$a0.338$$b2021 000112472 594__ $$a1.7$$b2021 000112472 591__ $$aEDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH$$b231 / 270 = 0.856$$c2021$$dQ4$$eT3 000112472 593__ $$aEducation$$c2021$$dQ3 000112472 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion 000112472 7102_ $$14013$$2205$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Didácticas Específicas$$cÁrea Didáctica Ciencias Exper. 000112472 773__ $$g394 (2021), 11-38$$pRev. educ. (Madr.)$$tRevista de educación$$x0034-8082 000112472 8564_ $$s520451$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/112472/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada 000112472 8564_ $$s1111934$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/112472/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada 000112472 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:112472$$particulos$$pdriver 000112472 951__ $$a2023-05-18-16:14:34 000112472 980__ $$aARTICLE