Perspective as a threshold concept for learning history
Resumen: The epistemological concept of perspective meets all the conditions set by Meyer and Land (2003, 2006) to be considered a threshold concept for history learning. Following this initial hypothesis, this paper analyses the concept and the ways in which it constitutes a threshold: grasping perspective not only transforms one’s understanding of history, but it is also necessary for many aspects of historical thinking. Yet grappling with perspective is no easy feat, since understanding it requires the learner to confront other deeply rooted concepts and beliefs. Accordingly, the article explains how naive realism and the engrained epistemological tradition embodied in the expression ‘facts rst’ make it dif cult to understand history through perspective. Finally, a four-part model outlining different ways of understanding perspective is proposed, thus providing a framework within which we can think about what it means to cross the threshold from naive realism to a perspectivist vision of history.
Idioma: Inglés
DOI: 10.14324/HERJ.18.1.07
Año: 2021
Publicado en: History Education Research Journal 18, 1 (2021), 109-125
ISSN: 2631-9713

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica Ciencias Socia. (Dpto. Didácticas Específicas)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2022-06-08-09:32:35)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2022-06-08, última modificación el 2022-06-08


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)