000117199 001__ 117199 000117199 005__ 20230914083338.0 000117199 0247_ $$2doi$$a10.12795/araucaria.2022.i49.17 000117199 0248_ $$2sideral$$a128814 000117199 037__ $$aART-2022-128814 000117199 041__ $$aspa 000117199 100__ $$0(orcid)0000-0003-0926-0442$$aSancho Rocher, Laura$$uUniversidad de Zaragoza 000117199 245__ $$aAristotle and the possibility of a mese politeía 000117199 260__ $$c2022 000117199 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted 000117199 5203_ $$aEn el libro 4 de la Política de Aristóteles encontramos una forma de constitución recta (he mése politeía) que se da cuando los mésoi, los ciudadanos de recursos moderados, son, no solo numerosos, sino mayoritarios. Los ciudadanos medios garantizan el gobierno de la ley y de la razón, fundamentan la amistad entre ciudadanos y la estabilidad del régimen. Nos planteamos en este ensayo qué relación tiene esta forma constitucional con la politia, entendida como mezcla de democracia y oligarquía; con la democracia, como gobierno de la mayoría; y con la aríste politeía, basada en la virtud de sus ciudadanos. In Aristotle''s Politics Book 4, the reader finds a form of correct constitution (he mese politeia) that occurs when the citizens with moderate resources, the “middling” class or mesoi, are not only numerous, but the majority. According to Aristotle, this class guarantees the rule of law and reason, lays the foundation of friendship between citizens, and so, ensures the regime''s stability. In this essay I examine the relationship existing between this constitutional form and, first, polity, understood as a combination of democracy and oligarchy; second, democracy, as the government of the many; and, finally, ariste politeia based on the virtue of its citizens. © 2022 Departamento de Literatura Española-Universidad de Sevilla. All rights reserved. 000117199 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MCIN/PID2020-112558GB-I00 000117199 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/ 000117199 592__ $$a0.18$$b2022 000117199 593__ $$aPhilosophy$$c2022$$dQ2 000117199 593__ $$aHistory$$c2022$$dQ2 000117199 593__ $$aSociology and Political Science$$c2022$$dQ3 000117199 593__ $$aSocial Sciences (miscellaneous)$$c2022$$dQ3 000117199 593__ $$aArts and Humanities (miscellaneous)$$c2022$$dQ3 000117199 594__ $$a0.2$$b2022 000117199 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion 000117199 7102_ $$13000$$2445$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Antigüed.$$cÁrea Historia Antigua 000117199 773__ $$g24, 49 (2022), 351-372$$pAraucaria$$tARAUCARIA-REVISTA IBEROAMERICANA DE FILOSOFIA POLITICA Y HUMANIDADES$$x1575-6823 000117199 8564_ $$s530607$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/117199/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada 000117199 8564_ $$s1361782$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/117199/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada 000117199 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:117199$$particulos$$pdriver 000117199 951__ $$a2023-09-13-11:20:19 000117199 980__ $$aARTICLE