000117255 001__ 117255
000117255 005__ 20230914083449.0
000117255 0247_ $$2doi$$a10.30827/profesorado.v26i1.11692
000117255 0248_ $$2sideral$$a128786
000117255 037__ $$aART-2022-128786
000117255 041__ $$aspa
000117255 100__ $$aMendioroz Lacambra, Ana
000117255 245__ $$aApproaches to social science education at the degree of teacher of early childhood education in Spanish public universities
000117255 260__ $$c2022
000117255 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000117255 5203_ $$aThe objective is to analyze the approaches of the subject of social science didactics at the Spanish public university, specifically in the degree of teacher of early childhood education, to know what type of training is proposed to the future teachers and contrast it with the regulations and training needs defended by scientific literature to build contextualized professional thinking. The ECI Order has been analyzed (ORDER ECI/3854/2007), basic for the degree, and the knowledge has been expanded by analyzing the teaching guides of the subject compiled from the websites of all the Spanish public universities that offer this degree. The emptying of data has taken into account the different denominations of the subject, academic year, number of ECTS credits associated, syllabus, as well as learning results and competencies. The data show substantial differences in the denomination of the subject, courses in which it is taught, credits and competencies. While spatiotemporal constructs are treated in almost all cases, they are highly mediatized by the Piagetian theories. In addition, training in research and resources such as image, heritage or technologies is not contemplated. We consider it essential that the initial training that the future teacher receives is of quality, that it empowers him to build learning scenarios that contribute to children understanding their experiences and man as being social in the present and in the past; in short, a democratic and responsible citizenship in a globalized, multicultural, uncertain and highly technified society. © 2022 Grupo de Investigacion FORCE. All rights reserved.

El objetivo es analizar los enfoques de la asignatura de didáctica de ciencias sociales en la universidad pública española, concretamente en el grado de maestro de educación infantil, para conocer qué tipo de formación se propone al futuro profesorado y contrastarla con la
normativa y con las necesidades formativas defendidas por la literatura científica para que construya pensamiento profesional 
contextualizado. Se ha partido de la ORDEN ECI/3854/2007, básica para el título, y se ha ampliado el conocimiento mediante el análisis de las guías docentes de la asignatura recopiladas de las webs de todas las universidades públicas españolas que ofertan este grado. El vaciado de datos ha tenido en cuenta las diferentes denominaciones de la asignatura,  curso académico,  número de créditos ECTS asociados,  temarios,  así como resultados de aprendizaje y competencias. Los datos muestran diferencias sustanciales en la denominación de la asignatura, cursos en los que se imparte, créditos y competencias. Si bien se tratan los constructos espaciotemporales en casi todos los casos, están muy mediatizados por las teorías clásicas piagetianas. Además,  no se contempla la formación en investigación ni en recursos como la imagen, el patrimonio o las tecnologías. Consideramos fundamental que la formación inicial que recibe el futuro docente sea de calidad, que le capacite para construir escenarios de aprendizaje que contribuyan a que la infancia comprenda sus experiencias y al hombre como ser social en el presente y en el pasado; en suma, una ciudadanía democrática y responsable en una sociedad globalizada, multicultural, incierta y altamente tecnificada.
000117255 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S50-20R
000117255 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000117255 592__ $$a0.533$$b2022
000117255 593__ $$aEducation$$c2022$$dQ2
000117255 594__ $$a2.5$$b2022
000117255 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000117255 700__ $$0(orcid)0000-0002-6757-7598$$aRivero Gracia, Pilar$$uUniversidad de Zaragoza
000117255 7102_ $$14013$$2210$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Didácticas Específicas$$cÁrea Didáctica Ciencias Socia.
000117255 773__ $$g26, 1 (2022), 349-369$$pProfesorado (Granada)$$tProfesorado$$x1138-414X
000117255 8564_ $$s515522$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/117255/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000117255 8564_ $$s1798618$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/117255/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000117255 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:117255$$particulos$$pdriver
000117255 951__ $$a2023-09-13-12:30:51
000117255 980__ $$aARTICLE