000119782 001__ 119782
000119782 005__ 20221124114022.0
000119782 0247_ $$2doi$$a10.21001/itma.2019.13.15
000119782 0248_ $$2sideral$$a123860
000119782 037__ $$aART-2019-123860
000119782 041__ $$aspa
000119782 100__ $$0(orcid)0000-0002-0841-5732$$aEspañol Solana, Darío$$uUniversidad de Zaragoza
000119782 245__ $$aNew perspectives for the dissemination of mediaeval history: re-enactment in southern europe, a view from the perspective of didactics
000119782 260__ $$c2019
000119782 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000119782 5203_ $$aLa recreación histórica se ha erigido en los últimos años como una importante herramienta para la difusión del Medievo. No obstante, en España se debate entre una práctica filantrópica y una disciplina asistida por el método histórico que puede servir para investigar el pasado o para difundirlo. ¿Constituye ésta una herramienta valiosa para la difusión de la historia medieval? Este artículo analiza las virtudes y las carencias de un modelo que tiene sus raíces en el mundo anglosajón, y que en España ha sido eclipsado por otros arquetipos enraizados en el folclore y los festejos populares. Reflexionaremos sobre qué papel puede jugar la didáctica para transformar este
recurso, en cierto modo, infravalorado.
Historical re-enactment has arisen in recent years as an important tool for the dissemination of mediaeval history. However, in Spain a debate has developed around its consideration as a philanthropic practice or as a discipline assisted by historic method that may serve as a means for researching or communicating the past. Is this a valuable tool for the dissemination of mediaeval history? This article analyses the virtues and deficiencies of a model that has its roots in the English-speaking world, and which in Spain has been eclipsed by other archetypes rooted in folklore and popular festivals. We will reflect on the role that may be played by didactics to transform this, to a certain extent undervalued, resource.
000119782 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
000119782 592__ $$a0.1$$b2019
000119782 593__ $$aHistory$$c2019$$dQ4
000119782 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000119782 7102_ $$14006$$2210$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Didác.Leng.y CC.HH.y SS.$$cÁrea Didáctica Ciencias Socia.
000119782 773__ $$g13 (2019), 455-477$$pImago temporis$$tImago Temporis - Medium Aevum$$x1888-3931
000119782 8564_ $$s260451$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/119782/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000119782 8564_ $$s1623714$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/119782/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000119782 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:119782$$particulos$$pdriver
000119782 951__ $$a2022-11-24-09:11:22
000119782 980__ $$aARTICLE