000119789 001__ 119789 000119789 005__ 20230914083356.0 000119789 0247_ $$2doi$$a10.47197/retos.v44i0.90760 000119789 0248_ $$2sideral$$a127498 000119789 037__ $$aART-2022-127498 000119789 041__ $$aeng 000119789 100__ $$aPozo Rosado, Pablo 000119789 245__ $$aEffects on empathy and emotional intelligence of a Teaching Personal and Social Responsibility programme in physical education (Efectos de un programa de Responsabilidad Personal y Social sobre la empatía y la inteligencia emocional en educación física) 000119789 260__ $$c2022 000119789 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted 000119789 5203_ $$aIn recent years, research has pointed to the value of positive youth development programmes through physical education. The influence of this type of programme, specifically the Teaching Personal and Social Responsibility programme, on the empathy and emotional intelligence of students is a field to be explored. The study’s aims were: (1) to investigate the effects of a Teaching Personal and Social Responsibility-based programme on empathy and perceived emotional intelligence in physical education; and (2) to compare the scores between lower-middle and upper-middle socioeconomic context schools. Participants were 210 students (ages 10-12). A quasi-experimental design with two analyses of covariance were completed. The programme improved the students’ feelings of sadness (p < .05). More pronounced improvements were found on the feelings of sadness (p = .016) in the lower-middle socioeconomic context group. The intervention was more effective on understanding feelings (p < .001) in the upper-middle context group. Improvements were found in emotional intelligence (p = .017), attention (p < .05) and repair (p < .026) factors in the lower-middle context group compared to the upper-middle context group. We found that the programme has been especially useful for improving emotional intelligence in depressed socioeconomic contexts. 
 Resumen. En los últimos años, la investigación ha señalado el valor de los programas de desarrollo positivo adolescente a través de la educación física. La influencia de este tipo de programas, en concreto del programa de Enseñanza de la Responsabilidad Personal y Social, sobre la empatía y la inteligencia emocional de los alumnos es un campo por explorar. Los objetivos del estudio fueron: (1) investigar los efectos de un programa basado en el modelo de Enseñanza de Responsabilidad Personal y Social sobre la empatía y la inteligencia emocional percibida en educación física; y (2) comparar los resultados entre los colegios de contexto socioeconómico medio-bajo y medio-alto. Los participantes fueron 210 alumnos (de 10 a 12 años). Se realizó un diseño cuasi-experimental con dos análisis de covarianza. El programa mejoró los sentimientos de tristeza de los estudiantes (p <.05). Se encontraron mejoras más pronunciadas en los sentimientos de tristeza (p = .016) en el grupo de contexto socioeconómico medio-bajo. La intervención fue más efectiva en la comprensión de sentimientos (p <.001) en el grupo de contexto medio-alto. Se encontraron mejoras en los factores de inteligencia emocional (p = .017), atención (p <.05) y reparación (p <.026) en el grupo de contexto medio-bajo en comparación con el grupo de contexto medio-alto. Encontramos que el programa ha sido especialmente útil para mejorar la inteligencia emocional en contextos socioeconómicos vulnerables. 000119789 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/ 000119789 592__ $$a0.34$$b2022 000119789 593__ $$aEducation$$c2022$$dQ3 000119789 593__ $$aPhysical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation$$c2022$$dQ3 000119789 593__ $$aOrthopedics and Sports Medicine$$c2022$$dQ3 000119789 594__ $$a2.8$$b2022 000119789 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion 000119789 700__ $$aGrao-Cruces, Alberto 000119789 700__ $$0(orcid)0000-0001-7667-5475$$aAyllon-Negrillo, Ester$$uUniversidad de Zaragoza 000119789 700__ $$0(orcid)0000-0001-7839-0350$$aPérez-Ordás, Raquel$$uUniversidad de Zaragoza 000119789 7102_ $$14009$$2735$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Psicolog.Evolut.Educac 000119789 7102_ $$14001$$2625$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Educación$$cÁrea Métod.Invest.Diag.Educac. 000119789 773__ $$g44 (2022), 504-514$$pRetos (Madr.)$$tRetos$$x1579-1726 000119789 8564_ $$s156246$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/119789/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada 000119789 8564_ $$s2784874$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/119789/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada 000119789 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:119789$$particulos$$pdriver 000119789 951__ $$a2023-09-13-11:37:18 000119789 980__ $$aARTICLE