000121327 001__ 121327 000121327 005__ 20230126110106.0 000121327 0247_ $$2doi$$a10.25145/j.recaesin.2022.85.19 000121327 0248_ $$2sideral$$a132112 000121327 037__ $$aART-2022-132112 000121327 041__ $$aeng 000121327 100__ $$0(orcid)0000-0002-6083-6235$$aCherechés, Bianca$$uUniversidad de Zaragoza 000121327 245__ $$aMarginalising Within The Margins: The Evolution of Dalit Women’s (Mis) Representation in Narendra Jadhav’s Untouchables: My Family’s Triumphant Journey Out Of The Caste System In Modern India (2005) And Baby Kamble’s The Prisons We Broke (2008) 000121327 260__ $$c2022 000121327 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted 000121327 5203_ $$aDalit women have traversed a long path over the last four decades. During this time their consciousness has evolved in many ways as reflected in Dalit writing. Life narratives function as the locus of enunciation where agency and self-identity are attended and asserted by Dalit women, through different approaches. As the social location determines the perception of reality, this paper attempts a look at how Narendra Jadhav and Baby Kamble tackle and bring to the centre the gendered nature of caste and the power-relations that still affect Dalit women. Form, language and subject matter are some of the resources that Dalit women use to defy generic conventions, depart from imposed identities, and build up resistance against an enduring double oppression which insists on homogenising Dalit body politics. Las mujeres Dalit han recorrido un largo camino en las últimas cuatro décadas. En este tiempo su conciencia ha evolucionado en muchos aspectos tal y como se refleja en la escritura Dalit. Las autobiografías funcionan como el punto donde las mujeres Dalit afirman su voluntad e identidad propia, a través de diferentes enfoques. Dado que la ubicación social determina la percepción de la realidad, este artículo pretende observar cómo Narendra Jadhav y Baby Kamble abordan y enfocan la naturaleza de género de la casta y las relaciones de poder que aún afectan a las mujeres Dalit. La forma, el lenguaje y los temas tratados son algunos de los recursos que las mujeres Dalit utilizan en su intento de desafiar las convenciones genéricas, esquivar las identidades impuestas y forjar resistencia contra una doble opresión persistente que insiste en homogeneizar al ‘Dalit’. 000121327 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ 000121327 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion 000121327 7102_ $$13004$$2345$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Filolog.Inglesa y Alema.$$cÁrea Filología Inglesa 000121327 773__ $$g85 (2022), 261-278$$pRev. canar. estud. ingl.$$tRevista Canaria de Estudios Ingleses$$x0211-5913 000121327 8564_ $$s172273$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/121327/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada 000121327 8564_ $$s1631445$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/121327/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada 000121327 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:121327$$particulos$$pdriver 000121327 951__ $$a2023-01-26-09:28:24 000121327 980__ $$aARTICLE