000123843 001__ 123843
000123843 005__ 20240822135944.0
000123843 0248_ $$2sideral$$a131595
000123843 037__ $$aART-2020-131595
000123843 041__ $$aspa
000123843 100__ $$0(orcid)0000-0002-2247-0826$$aMartín-García, J.$$uUniversidad de Zaragoza
000123843 245__ $$aEl currículo de geología a través del concurso de cristalización en la escuela
000123843 260__ $$c2020
000123843 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000123843 5203_ $$aTeachers have been looking for different materials and resources that allowed them to increase their student’s interest and motivation in scientific subjects. Recently it seems that they have found a way to do it by using non-formal activities such as scientific fairs and contests. However, these activities are not just an occasional complement for formal education but an interesting teaching aid which can be very useful to improve education. In this article an analysis of Aragon’s curriculum is presented. It is focused in the geologyrelated subjects in compulsory and non-compulsory secondary education. The aim of the study is to determine which contents could be covered while participating in a school growing-crystals competition named Concurso de Cristalización en la Escuela. Results showed that the contest´s activities may be useful to work different contents from several topics as well as to reach the objectives that are proposed for the subject. Finally, it has been discovered that the contest could be an interesting tool to change some of the student’s misconceptions. La enseñanza de las ciencias se encuentra inmersa en una búsqueda constante de recursos con los que incrementar el interés de los estudiantes. En los últimos tiempos parece que lo está logrando gracias a eventos como las ferias y los concursos de ciencias. No obstante, estas actividades no son sólo un complemento ocasional para divertir a los participantes, sino que pueden tener una gran influencia desde el punto de vista formativo. En este trabajo se presenta un análisis del currículo de la Comunidad de Aragón centrado en las materias asociadas a la Geología en las etapas de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato. En élpretende determinar qué elementos del mismo se pueden trabajar a través de la participación en el Concurso de Cristalización en la Escuela. Los resultados muestran que el concurso permite cubrir contenidos de varios bloques curriculares, contribuyendo a cumplir con los objetivos establecidos para las diferentes materias analizadas y a hacer frente a las concepciones alternativas de los estudiantes.
000123843 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA-FEDER/S27-17R$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/EDU2016-76743-P$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/PIIDUZ-19-468
000123843 540__ $$9info:eu-repo/semantics/closedAccess$$aAll rights reserved$$uhttp://www.europeana.eu/rights/rr-f/
000123843 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000123843 700__ $$0(orcid)0000-0002-6594-3021$$aDies Álvarez, M. E.$$uUniversidad de Zaragoza
000123843 7102_ $$14013$$2205$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Didácticas Específicas$$cÁrea Didáctica Ciencias Exper.
000123843 773__ $$g28, 3 (2020), 291-298$$pEnseñ. cienc. tierra$$tEnseñanza de las ciencias de la tierra$$x1132-9157
000123843 85641 $$uhttps://www.aepect.org/ect/numeros-publicados/$$zTexto completo de la revista
000123843 8564_ $$s122868$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/123843/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000123843 8564_ $$s2297469$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/123843/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000123843 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:123843$$particulos$$pdriver
000123843 951__ $$a2024-08-22-13:58:13
000123843 980__ $$aARTICLE