Two different brain networks underlying picture naming with familiar pre-existing native words and new vocabulary
Resumen: The present research used fMRI to longitudinally investigate the impact of learning new vocabulary on the activation pattern of the language control network by measuring BOLD signal changes during picture naming tasks with familiar pre-existing native words (old words) and new vocabulary. Nineteen healthy participants successfully learned new synonyms for already known Spanish words, and they performed a picture naming task using the old words and the new words immediately after learning and two weeks after learning. The results showed that naming with old words, compared to naming with newly learned words, produced activations in a cortical network involving frontal and parietal regions, whereas the opposite contrast showed activation in a broader cortical/subcortical network, including the SMA/ACC, the hippocampus, and the midbrain. These two networks are maintained two weeks after learning. These results suggest that the language control network can be separated into two functional circuits for diverse cognitive purposes.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1016/j.bandl.2023.105231
Año: 2023
Publicado en: BRAIN AND LANGUAGE 237 (2023), 105231 [9 pp.]
ISSN: 0093-934X

Factor impacto JCR: 2.1 (2023)
Categ. JCR: LINGUISTICS rank: 40 / 297 = 0.135 (2023) - Q1 - T1
Categ. JCR: AUDIOLOGY & SPEECH-LANGUAGE PATHOLOGY rank: 8 / 35 = 0.229 (2023) - Q1 - T1
Categ. JCR: PSYCHOLOGY, EXPERIMENTAL rank: 44 / 99 = 0.444 (2023) - Q2 - T2
Categ. JCR: NEUROSCIENCES rank: 217 / 310 = 0.7 (2023) - Q3 - T3

Factor impacto CITESCORE: 4.5 - Linguistics and Language (Q1) - Speech and Hearing (Q1) - Language and Linguistics (Q1) - Experimental and Cognitive Psychology (Q2) - Cognitive Neuroscience (Q2)

Factor impacto SCIMAGO: 0.881 - Linguistics and Language (Q1) - Speech and Hearing (Q1) - Cognitive Neuroscience (Q2) - Experimental and Cognitive Psychology (Q2)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/PID2019-108198GB
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/PSI2016-78805R
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Psicología Básica (Dpto. Psicología y Sociología)
Área (Departamento): Área Psicolog.Evolut.Educac (Dpto. Psicología y Sociología)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2024-07-31-09:41:23)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2023-02-24, última modificación el 2024-07-31


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)