Development and Validation of the Self-efficacy for Writing and Defending Academic Texts Scale1
Resumen: Writing and defending a thesis is a requirement to earn a university degree. Previous findings indicate that self-efficacy is related to academic performance. However, no existing tools register students’ perception of efficacy towards writing and defining academic texts. Our purpose was to develop and validate such a scale. Scale scores content, structural, convergent, and criterion-related validity as well as the measurement invariance across sex was evaluated using data from 418 students from 23 Spanish universities. Our findings showed that the scale holds a unidimensional structure that is invariant across sex. Data also supported the convergent validity, with correlations with self-efficacy and anxiety measures. The scale could track the effect of an educational intervention designed to improve students’ writing and defending academic texts skills, and the scores were related to performance on a writing task. Norms are provided to facilitate the interpretation of the scale scores.
Idioma: Inglés
DOI: 10.5093/psed2022a15
Año: 2023
Publicado en: Psicología educativa (Madrid) 29, 1 (2023), 91-99
ISSN: 1135-755X

Factor impacto JCR: 1.7 (2023)
Categ. JCR: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH rank: 257 / 756 = 0.34 (2023) - Q2 - T2
Categ. JCR: PSYCHOLOGY, MULTIDISCIPLINARY rank: 101 / 218 = 0.463 (2023) - Q2 - T2
Categ. JCR: PSYCHOLOGY, EDUCATIONAL rank: 46 / 74 = 0.622 (2023) - Q3 - T2

Factor impacto CITESCORE: 3.5 - Social Psychology (Q2) - Developmental and Educational Psychology (Q2)

Factor impacto SCIMAGO: 0.556 - Social Psychology (Q2) - Developmental and Educational Psychology (Q3)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/PIIDUZ-17-047
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/PIIDUZ-18-097
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/PIIDUZ-18-123
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/PIIDUZ-19-052
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Psicología Social (Dpto. Psicología y Sociología)
Área (Departamento): Área Psicobiología (Dpto. Psicología y Sociología)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2024-07-31-09:58:59)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2023-03-23, última modificación el 2024-07-31


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)