School Factors Associated with Perpetrators and Victims of Direct and Indirect Bullying among Adolescents
Resumen: Adolescents´ social relationships evolve rapidly, and that evolution is not exempt from difficulties and challenges. Therefore it is essential to know which factors influence social relationships in order to pinpoint those factors that put adolescents at risk, and to design strategies of prevention and intervention against school violence. This study evaluated 5,028 secondary education students aged 12-16 years old. A correlation was made among the variables of age, gender, school coexistence, and direct/indirect bullying of both the bully and the victim. In turn, a multiple regression analysis was performed to predict direct and/or indirect bullying on the part of the perpetrator and/or the victim. The results revealed the existence of significant relationships among those variables. We discuss these relationships and provide an intervention proposal to prevent aggressive behavior at schools. Several future research lines can be drawn.
Idioma: Inglés
DOI: 10.11144/Javeriana.upsy21.sfap
Año: 2022
Publicado en: Universitas Psychologica 21 (2022), [14 pp.]
ISSN: 1657-9267

Factor impacto JCR: 0.3 (2022)
Categ. JCR: PSYCHOLOGY, MULTIDISCIPLINARY rank: 144 / 147 = 0.98 (2022) - Q4 - T3
Factor impacto CITESCORE: 1.1 - Psychology (Q4)

Factor impacto SCIMAGO: 0.189 - Social Psychology (Q4) - Psychology (miscellaneous) (Q4)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ-OTRI/2017-0304-Coexistence in schools from Aragon
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica y Organiz. Esc. (Dpto. Ciencias de la Educación)
Área (Departamento): Área Psicolog.Evolut.Educac (Dpto. Psicología y Sociología)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2024-03-18-16:59:07)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2023-04-20, última modificación el 2024-03-19


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)