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000126321 245__ $$aFormula for the success of humor journalism formats on television according to their professional teams
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000126321 5203_ $$aSuccess on television can be measured according to a series of variables. In this work, a theoretical review was carried out to determine its main factors, complemented with 34 in-depth interviews with the heads of the seven longest-running journalistic humor formats on Spanish television from 1990 to 2015. Owing to their importance in terms of broadcasting and support from society, these enable an evaluation of entertainment as it is linked to information, as both a societal need and technique for escapism, thus depicting the enhanced importance of the television medium in terms of how its content, characters, and structure form part of our collective history. The conclusions have a social character in revealing what the public has consumed, and an economic character, as they decipher what works on television, using a method based on five factors: content, technical execution, awards and reviews, audience, and context. The interviewees provide the keys to the success of the audiovisual cultural industry, characterized herein using 100 categories. For television professionals, success is a utopia that is achieved only by those who combine high-quality content and excellent technical execution, for which they receive awards and strong reviews that reinforce their image with the audience, whose numbers and opinion determine, together with the context, competition, and market conditions, their time on air. Their statements reveal that differentiation, talent, the backing of the network, and creative freedom based on tenacity are fundamental features. Achieving success is a complex task, with a proven formula that does not only represent a limitation but also enables innovative contributions from other genres.

El éxito en televisión puede medirse en función de una serie de variables. Para precisar sus condicionantes, se efectúa una revisión teórica que se completa con treinta y cuatro entrevistas en profundidad a los responsables de los siete programas periodísticos de humor con mayor tiempo de emisión, desde 1990 a 2015, en la televisión española. Aquellos que, por su importancia en antena y respaldo social, posibilitan valorar el entretenimiento ligado a la información, como una necesidad de la sociedad y una técnica de evasión. Un avance en la importancia del medio televisivo que responde a cómo sus contenidos, personajes y estructuras son parte de nuestra historia colectiva. Las conclusiones tienen un carácter social, al conocer qué ha consumido el público, y económico, al descifrar qué es lo que funciona en televisión, con un método que agrupa cinco factores: contenido, realización técnica, premios y críticas, audiencia y contexto. Los entrevistados aportan las claves para el triunfo de la industria cultural audiovisual, a través de un centenar de categorías que caracterizan el éxito. Como se constata, para los profesionales de televisión el éxito es una utopía alcanzada solo por los que reúnen un contenido de calidad y una realización técnica excelente por la que reciben premios y críticas que refuerzan su imagen para con la audiencia, cuyas cifras y opinión deciden, junto con condiciones de contexto, competencia y comercialización, su tiempo en antena. Según su relato, son fundamentales la diferenciación, el talento, el respaldo de la cadena y la libertad creativa con tesón. Una tarea compleja, con una fórmula probada que no limita y que permitirá aportaciones novedosas desde otros géneros.
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