Pass or good grades: Direct and mediated effects of a teaching method
Resumen: This study analyses the impact of active learning methods on the academic performance of first year management students. It evaluates how the assessment system, whether focused on active methods or traditional exam-based approaches, affects students' academic performance. Academic data from more than 4000 students were collected and analysed using a bivariate probit model to determine the probability of passing the course and the probability of obtaining high grades. Our research shows that active teaching methods have a positive effect on academic performance. This relationship is influenced by factors such as student engagement and effort. The main contribution to the state of the art is the objective quantification of these mediators, which have traditionally posed methodological challenges to researchers. The research reveals subtle differences in how teaching methods affect pass rates and top grades. These findings provide valuable insights for educators and researchers seeking to understand the complex relationship between teaching approaches, academic achievement and student engagement.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1016/j.ijme.2024.100937
Año: 2024
Publicado en: International Journal of Management Education 22, 1 (2024), 100937 [10 pp.]
ISSN: 1472-8117

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Organización de Empresas (Dpto. Direcc.Organiza.Empresas)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2024-03-01-14:51:11)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Organización de Empresas



 Registro creado el 2024-03-01, última modificación el 2024-03-01


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)