000133169 001__ 133169
000133169 005__ 20240322124130.0
000133169 0247_ $$2doi$$a10.14201/eks.30218
000133169 0248_ $$2sideral$$a137868
000133169 037__ $$aART-2024-137868
000133169 041__ $$aeng
000133169 100__ $$0(orcid)0000-0002-4706-6600$$aPalomero-Fernández, Pablo$$uUniversidad de Zaragoza
000133169 245__ $$aTelevision Series as a Didactic Tool in the Initial Training of Secondary School Teachers
000133169 260__ $$c2024
000133169 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000133169 5203_ $$aWithin the context of Pre-Service Secondary Teacher Education, skills development (PSTE) requires, among other things, the cultivation of critical thinking among future teachers, who must also acquire conflict prevention and resolution skills. To this end, the students of a master’s degree in Secondary School Teacher Training at a Spanish University were asked to analyse, in small groups, the conflicts featured in a television series. The research objective was to learn more about trainee teachers’ opinions regarding this methodology. The results indicate that they had favourable opinions about this method and were highly satisfied with the learning process and with the teamwork. Significant differences according to sex and age were observed. This suggests that forming more heterogeneous work groups in the future would be a good idea. The results also suggest that critical thinking was a good predictor of student satisfaction with the methodology. It would, therefore, be a good idea to develop critical thinking in more depth during PSTE.
El desarrollo de competencias en el contexto de la formación inicial del profesorado de educación secundaria requiere, entre otras cosas, cultivar el pensamiento crítico y las habilidades de prevención y resolución de conflictos de los futuros docentes. Con este fin, se planteó a los estudiantes del Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria de una Universidad española que analizasen en pequeños grupos los conflictos que aparecían en una serie de televisión. El objetivo de la investigación fue indagar en las percepciones de los docentes en formación inicial acerca de dicha metodología, indicando los resultados obtenidos una valoración positiva de la misma, así como una elevada satisfacción con los aprendizajes realizados y con el trabajo en equipo. Se hallaron algunas diferencias significativas en la percepción de la metodología en función de las variables sexo y edad, lo que sugiere la conveniencia de formar equipos de trabajo heterogéneos en un futuro. Igualmente, se encontró que el pensamiento crítico actuó como predictor de la satisfacción de los estudiantes con la metodología, lo que sugiere la conveniencia de profundizar en el desarrollo de este durante la formación inicial del profesorado de educación secundaria.
000133169 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-sa$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
000133169 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000133169 700__ $$0(orcid)0000-0002-7439-8459$$aComa-Roselló, Teresa$$uUniversidad de Zaragoza
000133169 700__ $$0(orcid)0000-0003-4530-9645$$aÍñiguez-Berrozpe, Tatiana$$uUniversidad de Zaragoza
000133169 7102_ $$14009$$2775$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Sociología
000133169 7102_ $$14001$$2215$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Educación$$cÁrea Didáctica y Organiz. Esc.
000133169 7102_ $$14001$$2805$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Educación$$cÁrea Teoría e Histª. Educación
000133169 773__ $$g25 (2024), e30218 [14 pp.]$$pEduc. knowl. soc.$$tEducation in the Knowledge Society$$x2444-8729
000133169 8564_ $$s4755838$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/133169/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000133169 8564_ $$s2117523$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/133169/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000133169 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:133169$$particulos$$pdriver
000133169 951__ $$a2024-03-22-09:48:39
000133169 980__ $$aARTICLE