000135360 001__ 135360
000135360 005__ 20240522124406.0
000135360 0247_ $$2doi$$a10.51698/aloma.2024.42.1.37-48
000135360 0248_ $$2sideral$$a138572
000135360 037__ $$aART-2024-138572
000135360 041__ $$aeng
000135360 100__ $$0(orcid)0000-0002-0017-9261$$aPiazuelo-Rodríguez, Ismael$$uUniversidad de Zaragoza
000135360 245__ $$aFamily and peer support as a preventive factor of cyberviolence among teenagers. Implications according to age and gender
000135360 260__ $$c2024
000135360 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000135360 5203_ $$aThe psychological and individual factors that predict cyberbullying have been the subject of numerousstudies; however, less attention has been paid to relevant contextual or social factors such as family and peer support on the Internet. Some studies analyze them in isolation, but few studies examine them together, which limitstheir approach. Therefore, this study seeks to explore the extent to which protection networks (family and peers)can predict the likelihood of becoming a victim or aggressor of this type of violence, using a sample of 1,554 Spanish students. The study has also probed differences as a function of gender and age. The data are analyzed usinga structural equation model (SEM), in which peer and family support on the Internet are used as exogenous variables, and the status as a victim or aggressor of cyberbullying as endogenous variables. The results show that theso-called “support networks”, both primary and secondary, play an essential role in preventing the involvement of
adolescents in cases of cyberaggression and cybervictimization. The multi-group analysis by gender and age revealsdifferences to be considered when diagnosing the situation and promoting socio-educational measures for theprevention of cyberbullying.

Los factores psicológicos e individuales que predicen el ciberacoso han sido objeto de numerosos estudios; sin embargo, se ha prestado menos atención a los factores contextuales o sociales relevantes, como la familia y el apoyo de los compañeros en Internet. Algunos estudios los analizan de forma aislada, pero pocos los examinan conjuntamente, lo que limita su enfoque. Por ello, este estudio pretende explorar hasta qué punto las redes de protección (familia y compañeros) pueden predecir la probabilidad de convertirse en víctima o agresor de este tipo de violencia, utilizando una muestra de 1.554 estudiantes españoles. El estudio también ha sondeado las diferencias en función del género y la edad. Los datos se analizan mediante un modelo de ecuaciones estructurales (SEM), en el que se utilizan como variables exógenas el apoyo de los compañeros y de la familia en Internet, y como variables endógenas la condición de víctima o agresor de ciberacoso. Los resultados muestran que las denominadas "redes de apoyo", tanto primarias como secundarias, juegan un papel esencial en la prevención de la implicación de los adolescentes en casos de ciberagresión y cibervictimización. El análisis multigrupo por sexo y edad revela diferencias a tener en cuenta a la hora de diagnosticar la situación y promover medidas socioeducativas para la prevención del ciberbullying.
000135360 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-sa$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
000135360 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000135360 700__ $$0(orcid)0000-0001-6708-4956$$aBautista-Alcaine, Pablo$$uUniversidad de Zaragoza
000135360 700__ $$0(orcid)0000-0003-2515-9029$$aCebollero Salinas, Ana Belén$$uUniversidad de Zaragoza
000135360 700__ $$0(orcid)0000-0003-4530-9645$$aÍñiguez-Berrozpe, Tatiana$$uUniversidad de Zaragoza
000135360 7102_ $$14013$$2210$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Didácticas Específicas$$cÁrea Didáctica Ciencias Socia.
000135360 7102_ $$14009$$2775$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Sociología
000135360 7102_ $$14001$$2215$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Educación$$cÁrea Didáctica y Organiz. Esc.
000135360 773__ $$g42, 1 (2024), 37-48$$pAloma (Barc.)$$tAloma (Barcelona)$$x1138-3194
000135360 85641 $$uhttps://revistaaloma.blanquerna.edu/index.php/aloma/article/view/762$$zTexto completo de la revista
000135360 8564_ $$s753524$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/135360/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000135360 8564_ $$s2330687$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/135360/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000135360 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:135360$$particulos$$pdriver
000135360 951__ $$a2024-05-22-10:17:54
000135360 980__ $$aARTICLE