Approaching digital genre composing through reflective pedagogical praxis
Resumen: With the development of Web 2.0 we have witnessed an ever-expanding repertoire of digital genres. This brings with it new communicative needs and invites us to reflect on possible ways of teaching digital multimodal composing in EAP courses. Using case study research and genre theory as a heuristic, this article critically discusses the implementation of a pedagogical practice that sought to raise the students' rhetorical consciousness of aspects of genre continuity, evolution and innovation, focusing on digital genres of professional and public science communication. The examination of the digital texts composed by the students shows that several factors (genre awareness, genre knowledge transfer, reliance on acquired content and formal schemata and interdiscursive performance) may play an important role when recontextualising specialised content across genres. The study findings also suggest that while rhetorical consciousness facilitates the processes of recontextualising and repurposing content to reach broad audiences, L1 transfer could negatively influence digital genre composing. In light of the findings, I advocate explicit instruction in “metageneric texts” and methodologies for raising awareness of “inter-genre-al” forms across connected genres online. This could support the students’ professional development and the participatory framework for scientific research advocated by the Open Science agenda.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1016/j.jeap.2024.101349
Año: 2024
Publicado en: Journal of English for Academic Purposes 68 (2024), 101349 [24 pp.]
ISSN: 1475-1585

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/PID2019-105655RB-I00
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Filología Inglesa (Dpto. Filolog.Inglesa y Alema.)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2024-07-11-08:37:18)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2024-07-11, última modificación el 2024-07-11


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)