Resumen: We are living in a time in which the so-called animal turn is effectively collaborating to put an end to the old social anthropocentrism, which has reigned since at least the 14th century, and to the inequalities between humans and other living creatures, and it seems appropriate to join, from our education as architects, in their demands. This teaching innovation project proposes the study of animal houses as a seminar exercise for architectural composition courses. We have a lot to learn from those non-human architects who are capable of building their habitats perfectly adapted to their function and their environment, with no tools other than their own bodies, with precise geometric patterns and infinite textures and colours and, what is more surprising, proceeding exactly at the same way for millions of years.
Vivimos una época en la que el llamado giro animal está colaborando eficazmente a poner punto final, tanto al viejo antropocentrismo social, reinante desde al menos el siglo XIV, como a las desigualdades entre los humanos y los demás seres vivientes y parece oportuno sumarse, desde nuestra formación, a sus reivindicaciones. Este proyecto de innovación docente propone el estudio de las casas de los animales como ejercicio de seminario para las asignaturas de composición arquitectónica. Tenemos mucho que aprender de aquellos arquitectos no humanos que son capaces de construir sus hábitats perfectamente adaptados a su función y a su entorno, sin más herramientas que su propio cuerpo, con patrones geométricos precisos e infinitas texturas y colores y, lo que es más sorprendente, procediendo exactamente igual desde hace millones de años. Idioma: Español DOI: 10.5821/jida.2023.12130 Año: 2023 Publicado en: Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura 11 (2023), 38-48 ISSN: 2564-8497 Tipo y forma: Comunicación congreso (Versión definitiva) Área (Departamento): Área Composición Arquitectónic (Dpto. Arquitectura)