Home advantage in European futsal leagues
Resumen: The situational-enviromental variables and the effect of playing at home the “home field advantage” can influence the final scoreboard because it is considered to affect the psychological mindset of the players. The aim is to study those enviromental-situational variables establishing if any relationship between them and the final score exists.
Quantitative study, descriptive, comparative of the best European pro futsal leagues: Spanish, Italian and Russian, during season 2014-2015. Sample rises to 41 teams, 626 matches y 4716 goals.
Playing as local team increases 17.73% of the chances of winning a game, with a 51.27% higher probability than as a visitor. Significant differences have been found between playing as local or visitor in the Russian and Italian league. Scoring the first goal as a local gives a 66.9% more chances of winning a game. 17,3% more than doing it as a visitor. This provides significant differences between Spanish and Russian leagues. When the local team reaches halftime with a scoreboard advantage 76.73% of the matches end up in a win; 7.67% more than as a visitor and if partial scoreboard is not losing chances of winning a local rise to 88.36%, 9.06% more than as visitor teams.

Idioma: Español
Año: 2022
Publicado en: Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte 17, 1 (2022), 25-30
ISSN: 1886-8576

Originalmente disponible en: Texto completo de la revista

Factor impacto CITESCORE: 0.6 - Psychology (Q4)

Factor impacto SCIMAGO: 0.205 - Applied Psychology (Q4) - Sports Science (Q4) - Social Psychology (Q4)

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Educación Física y Depor. (Dpto. Fisiatría y Enfermería)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2024-11-29-13:24:37)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2024-11-29, última modificación el 2024-11-29


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)