000148058 001__ 148058
000148058 005__ 20250110163829.0
000148058 0247_ $$2doi$$a10.1344/observar.2024.18.4
000148058 0248_ $$2sideral$$a141557
000148058 037__ $$aART-2024-141557
000148058 041__ $$aspa
000148058 100__ $$aRevilla Carrasco, Alfonso$$uUniversidad de Zaragoza
000148058 245__ $$aLiteracidad crítica; arte urbano y Educación Visual y Plástica
000148058 260__ $$c2024
000148058 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000148058 5203_ $$aChromatic Trees is a project developed in the Visual and Plastic Arts classroom of the Faculty of Human Sciences and Education at the University of Zaragoza, in collaboration with the educational project POCTEFA MIGAP, funded by FEDER, and the Culture Department of the Huesca City Coun-cil. The project centers on critical literacy and artistic education as a means to promote the democ-ratization  of  art  and  social  intervention  through  Street  Art  and  Land  Art.  Within  this  framework,  a  didactic installation was carried out in the botanical garden of Huesca, using color as a tool to reclaim and revitalize an underutilized space, connecting artistic practice with new educational contexts that encourage critical reflection among citizens. The results indicate that the students have recontextu-alized Artistic Education within the realm of social commitment.  Árboles cromáticos es un proyecto desarrollado en el aula de Educación Visual y Plástica de la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación de la Universidad de Zaragoza, en colaboración con el proyecto educativo POCTEFA MIGAP, fondos FEDER y el área de Cultura del Ayuntamiento de Huesca. El proyecto tiene como eje vertebrador la literacidad crítica y la educación artística como un medio para fomentar la democratización del arte y la intervención social a través del Street Art y el Land Art. Desde este marco, se llevó a cabo una instalación didáctica en el jardín botánico de Huesca, utilizando el color como herramienta para reivindicar y recuperar un espacio en desuso, conectando la práctica artística con nuevos contextos docentes que promueven la reflexión crítica entre la ciudadanía. Los resultados muestran como el alumnado ha resituado la Educación Artística dentro del ámbito del compromiso social.
000148058 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000148058 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000148058 700__ $$0(orcid)0000-0002-2304-5629$$aUrsúa Astrain, Raúl$$uUniversidad de Zaragoza
000148058 7102_ $$13001$$2193$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Expres.Music.Plást.Corp.$$cÁrea Didáctica Expr.Plástica
000148058 773__ $$g18 (2024), 71-89$$pObservar$$tObservar$$x1988-5105
000148058 8564_ $$s1125468$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/148058/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000148058 8564_ $$s1975928$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/148058/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000148058 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:148058$$particulos$$pdriver
000148058 951__ $$a2025-01-10-14:26:00
000148058 980__ $$aARTICLE