000015628 001__ 15628
000015628 005__ 20170831220607.0
000015628 037__ $$aTAZ-TFM-2014-451
000015628 041__ $$aspa
000015628 1001_ $$aNavarro Algarate, José Antonio
000015628 24500 $$aLA POLÍTICA DE ORDENACIÓN TERRITORIAL MEDIOAMBIENTAL EN ARAGÓN A TRAVÉS DE LA AGENDA 21 LOCAL. 2001-2014
000015628 260__ $$aZaragoza$$bUniversidad de Zaragoza$$c2014
000015628 506__ $$aby-nc-sa$$bCreative Commons$$c3.0$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
000015628 500__ $$aThe present work analyzes the evolution of the works as for the politics of Territorial Arrange-ment in Aragon and more concretely relative to the Environmental Arrangement across the Agen-das 21 place initiated and developed in three Aragon’s provinces (Huesca, Teruel and Saragossa) defining his degree of development and implantation at present, as well as the principal differ-ences between the works realized in three Provinces.  Work departs from the precedents reflected in other similar studies realized in the year 2006 (Headquarter of Environmental Quality dl I Govern of Aragon) and 2009 (Foundation Boreas and University of Saragossa, Dpt. Accounting and Finance), as well as of the analysis of the public existing information in diverse IT networks confirmed principally with the diverse implied, such administrations as County councils, Town halls and Regions. The Agenda 21 Local is one of the fundamental pieces for the territorial Sustainable development since like that is exposed in di-verse Forums and International Conferences (Rio of Janeiro 1992), (Aalborg's Letter 1994 and Aalborg+10), (Lisbon 1996), (Hannover 2000), European Strategy of Sustainable Development, approved by the European Commission (2001), (Summit of Johannesburg’s Earth 2002), for what his importance for the above mentioned territorial balanced and sustainable development would justify of for if, a review of the actions realized in this one matter in Aragon until the year 2014.  The importance of the Agendas 21 in Aragon for the territorial sustainable development, also the " Plan Locality", approved by the Spanish Parliament of Aragon at the suggestion of the Depart-ment of Territorial Politics, Justice and Interior of the Government of Aragon, donate one of the priority aims it will consist of investigating, of knowing, of comparing and observing the advances and the hanging challenges derived from the implantation, in the different Aragon’s local authori-ties, of the Local Agendas 21. Being this one the fundamental motivation that has guided the present work.  Depending on the obtained results there has been elaborated a cartography individualized by provinces and a general map of Aragon in which there are included the results of three provinces.  This cartography can ensue from special interest provided that the existing cartography on the matter is very shallow, especially considering the disappearance of O.S.E (Observatory of the Sustainability in Spain) and his studies from the year 2012.  As for the conclusions they are have been realized on the basis of the territorial provincial ar-rangement and his special geographical considerations, attending when evaluating the degree of development and implantation of the diverse phases of the Agendas 21. Key Words: Agenda 21 Local, Environmental Arrangement, Sustainable Development, Provinces Aragon.
000015628 520__ $$aEl presente trabajo analiza la evolución de los trabajos en materia de la política de ordenación territorial en Aragón y más concretamente relativos a la ordenación medioambiental a través de las Agendas 21 local iniciadas y desarrolladas en las tres provincias aragonesas (Huesca, Teruel y Zaragoza) definiendo su grado de desarrollo e implantación en la actualidad, así como las principales diferencias entre los trabajos realizados en las tres provincias.  El trabajo parte de los antecedentes reflejados en otros estudios similares realizados en los años 2006 (Dirección General de Calidad Ambiental del Gobierno de Aragón) y 2009 (Fundación Bóreas y Universidad de Zaragoza, Dpto. Contabilidad y Finanzas), así como del análisis de la información pública existente en diversas redes informáticas contrastada principalmente con las diversas administraciones implicadas, tales como Diputaciones Provinciales, Ayuntamientos y Comarcas. La Agenda 21 Local es una de las piezas fundamentales para el desarrollo territorial sostenible como así se expone  en diversos foros y conferencias internacionales (Rio de Janeiro 1992), (Carta de Aalborg 1994 y Aalborg+10), (Lisboa 1996), (Hannover 2000), Estrategia Europea de Desarrollo Sostenible, aprobada por la Comisión Europea (2001), (Cumbre de la Tierra de Johannesburgo 2002), por lo que su importancia para dicho desarrollo territorial equilibrado y sostenible justificaría de por sí, una revisión de las actuaciones realizadas en ésta materia en Aragón hasta el año 2014. La importancia de las Agendas 21 Local en Aragón,  para el desarrollo territorial sostenible, también queda acreditada por lo establecido en el “Plan Localidad”, aprobado por las Cortes de Aragón a propuesta del Departamento de Política Territorial, Justicia e Interior del Gobierno de Aragón, donde uno de los objetivos prioritarios consistirá en indagar, conocer, comparar y observar los avances y los retos pendientes derivados de la implantación, en las diferentes entidades locales aragonesas, de las Agendas 21 Local. Siendo ésta la motivación fundamental que ha guiado el presente trabajo. En función de los resultados obtenidos se ha elaborado una cartografía individualizada por provincias y un mapa general de Aragón en el que se engloban los resultados  de las tres provincias. Esta cartografía puede resultar de especial interés dado que la cartografía existente sobre la materia no es muy abundante, máxime considerando la desaparición del OSE (Observatorio de la sostenibilidad en España) y sus estudios desde el año 2012. En cuanto a las conclusiones estas han sido realizadas en base a la ordenación territorial provincial y sus especiales consideraciones geográficas, atendiendo a evaluar el grado de desarrollo e implantación de las diversas fases de las Agendas 21.
000015628 521__ $$aMáster Universitario en Ordenación Territorial y Medioambiental
000015628 540__ $$aDerechos regulados por licencia Creative Commons
000015628 6531_ $$aagenda 21 local
000015628 6531_ $$aordenación medioambiental
000015628 6531_ $$adesarrollo sostenible
000015628 6531_ $$aprovincias aragón
000015628 700__ $$aEscolano Utrilla, Severino$$edir.
000015628 7102_ $$aUniversidad de Zaragoza$$bGeografía y Ordenación del Territorio$$cAnálisis Geográfico Regional
000015628 8560_ $$f676837@celes.unizar.es
000015628 8564_ $$s7460598$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/15628/files/TAZ-TFM-2014-451.pdf$$yMemoria (spa)
000015628 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:15628$$pdriver$$ptrabajos-fin-master
000015628 950__ $$a
000015628 980__ $$aTAZ$$bTFM$$cFFYL