000160794 001__ 160794 000160794 005__ 20251017144556.0 000160794 0247_ $$2doi$$a10.23938/ASSN.1118 000160794 0248_ $$2sideral$$a144006 000160794 037__ $$aART-2025-144006 000160794 041__ $$aspa 000160794 100__ $$0(orcid)0000-0002-0061-3312$$aGómez-Soria, Isabel$$uUniversidad de Zaragoza 000160794 245__ $$aEffects of a personalised, adapted computerised cognitive stimulation programme versus stimulating leisure activities in younger and older adults with mild or subjective cognitive impairment. Protocol for a randomised controlled trial 000160794 260__ $$c2025 000160794 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted 000160794 5203_ $$aBackground: Mild cognitive impairment represents a transitional stage between healthy aging and dementia, with subjective cognitive impairment being a key predictor of progression to dementia. This randomized controlled trial aims to compare the effectiveness of a personalized computerized cognitive stimulation program with that of stimulating leisure activities in younger and older adults with mild or subjective cognitive impairment. Methods: Participants aged ≥ 50 with mild cognitive impairment and subjective cognitive impairment or scores between 24 and 31 on the Spanish Mini-Mental State Examination were recruited. Exclusion criteria comprised living in residential care, use of acetylcholinesterase inhibitors, sensory impairments, agitation, or having received cognitive stimulation in the past 12 months. Fifty-nine community-dwelling individuals in Zaragoza, Spain, were randomly assigned to an two interventions group or a control group. The first intervention group will receive personalized computerized cognitive stimulation for 30 minutes per day, five days per week, while the second intervention group will participate in two to five stimulating leisure activities. The intervention will last eight weeks. The control group will receive the usual care for the same duration. The primary outcome is the assessment of global cognition; secondary outcomes include memory, verbal fluency, activities of daily living, and mood. Fundamento: El deterioro cognitivo leve representa una etapa de transición entre el envejecimiento saludable y la demencia; el deterioro cognitivo subjetivo es un predictor clave de esta progresión. Este ensayo controlado aleatorizado tiene como objetivo comparar la eficacia de un programa personalizado de estimulación cognitiva informatizada frente a la realización de actividades de ocio estimulantes en personas adultas jóvenes y mayores con deterioro cognitivo leve o deterioro cognitivo subjetivo. Métodos: Se reclutaron participantes ≥50 años con deterioro cognitivo leve, deterioro cognitivo subjetivo, o que obtuvieron puntuaciones de 24-31 pun-tos en el Mini-Examen Cognitivo de Lobo (versión de 35 puntos). Los criterios de exclusión incluyeron vivir en una residencia, tomar inhibidores de la acetilcolinesterasa, presentar alteraciones sensoriales, agitación o haber recibido estimulación cognitiva en los últimos 12 meses. Cincuenta y nueve personas residentes en la comunidad en Zaragoza, España, fueron asigna-das aleatoriamente a dos grupos de intervención o al grupo control. El primer grupo de intervención recibirá estimulación cognitiva informatizada personalizada durante 30 minutos/día, 5 días/semana mientras el segundo grupo de intervención participará en dos a cinco actividades de ocio estimulantes. La intervención durará ocho semanas. El grupo control recibirá la atención habitual durante el mismo periodo de tiempo. El resultado primario corresponde a la evaluación de la cognición global; los resultados secundarios comprenden mediciones de memoria, fluidez verbal, funcionamiento en actividades de la vida diaria y estado afectivo. 000160794 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/B21-23R-GAIAP 000160794 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-sa$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es 000160794 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion 000160794 700__ $$0(orcid)0000-0001-6565-9699$$aOliván-Blázquez, Bárbara$$uUniversidad de Zaragoza 000160794 700__ $$0(orcid)0000-0003-2683-7346$$aAguilar-Latorre, Alejandra$$uUniversidad de Zaragoza 000160794 700__ $$aCuenca-Zaldívar, Juan Nicolás 000160794 700__ $$0(orcid)0000-0002-5494-6550$$aMagallón-Botaya, Rosa Mª$$uUniversidad de Zaragoza 000160794 700__ $$0(orcid)0000-0002-4307-796X$$aCalatayud, Estela$$uUniversidad de Zaragoza 000160794 7102_ $$14009$$2740$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Psicología Social 000160794 7102_ $$11007$$2610$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Medicina, Psiqu. y Derm.$$cArea Medicina 000160794 7102_ $$11006$$2413$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Fisiatría y Enfermería$$cÁrea Fisioterapia 000160794 7102_ $$14009$$2735$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Psicolog.Evolut.Educac 000160794 773__ $$g48, 1 (2025), e1118 [16 pp.]$$pAn. sist. sanit. Navar.$$tAnales del Sistema Sanitario de Navarra$$x1137-6627 000160794 8564_ $$s585803$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/160794/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada 000160794 8564_ $$s3090087$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/160794/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada 000160794 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:160794$$particulos$$pdriver 000160794 951__ $$a2025-10-17-14:13:12 000160794 980__ $$aARTICLE