000162091 001__ 162091
000162091 005__ 20251017144548.0
000162091 0248_ $$2sideral$$a102390
000162091 037__ $$aART-2014-102390
000162091 041__ $$aeng
000162091 100__ $$0(orcid)0000-0002-8054-095X$$aMartínez Falquina, Silvia$$uUniversidad de Zaragoza
000162091 245__ $$aPostcolonial Trauma Theory and the Short Story Cycle: Edwidge Danticat's The Dew Breaker
000162091 260__ $$c2014
000162091 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000162091 5203_ $$aStarting from the symbolic presence of a scar in Edwidge Danticat’s The Dew Breaker, which illustrates the tensions between wounds and healing, fragmentation and connection prevalent in the text, this article argues for a careful and contextualized look at narrative form in order to obtain a new, more complete view of the meanings in the text, including its political vindications. I offer a detailed definition of the short story cycle as a peculiar case of the simultaneity of closure
and openness, both formally and in terms of meaning, which is aimed at making a contribution to the critical debates on this hybrid genre. When looking at both the sequential and independent readings of the text, the short story cycle proves most
suitable to represent the complexity of the Haitian diaspora, and it also offers an interesting and necessary revision of trauma theory from the perspective of postcolonial studies.

Partiendo de la presencia simbólica de una cicatriz en The Dew Breaker, de Edwidge Danticat, que ilustra las tensiones entre las heridas y la curación, la fragmentación y la conexión que prevalecen en el texto, este artículo aboga por una mirada cuidadosa y
contextualizada a la forma narrativa con el fin de obtener una visión nueva y más completa de los significados presentes en el texto, incluidas sus reivindicaciones políticas. Se ofrece una definición detallada del ciclo de relatos como un caso peculiar de la simultaneidad de cierres y aperturas, tanto a nivel formal como de contenido, que tiene como objetivo contribuir a los debates críticos sobre este género híbrido. Al atender a las lecturas secuenciales e independientes del texto, se demuestra la adecuación del ciclo de relatos para representar la diáspora haitiana, y se ofrece además una revisión interesante y necesaria de la teoría de trauma desde el punto de vista de los estudios postcoloniales.
000162091 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
000162091 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000162091 7102_ $$13004$$2345$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Filolog.Inglesa y Alema.$$cÁrea Filología Inglesa
000162091 773__ $$g35 (2014), 171-192$$pES rev. filol. ing.$$tEs Review, Spanish Journal of English Studies$$x2531-1646
000162091 8564_ $$s218696$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/162091/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000162091 8564_ $$s1578437$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/162091/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000162091 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:162091$$particulos$$pdriver
000162091 951__ $$a2025-10-17-14:10:42
000162091 980__ $$aARTICLE