000162363 001__ 162363
000162363 005__ 20251017144644.0
000162363 0247_ $$2doi$$a10.17583/hse.17904
000162363 0248_ $$2sideral$$a144914
000162363 037__ $$aART-2025-144914
000162363 041__ $$aeng
000162363 100__ $$0(orcid)0000-0002-0247-1573$$aHernández-Heras, Lucía$$uUniversidad de Zaragoza
000162363 245__ $$aClassics and canon in Secondary Education: exploring the thinking of 30 literature teachers in Spain
000162363 260__ $$c2025
000162363 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000162363 5203_ $$aThe controversy surrounding the canon since the 1970s, as well as the multicultural nature of contemporary societies, has led to the emergence of several studies, both empirical and based on teachers' beliefs, which analyse how the reading of the classics fits into this new plural context. However, there are no such approaches in Spain from the teachers' perspective. To address this issue, a qualitative case study is presented based on interviews with 30 secondary school teachers. Data were analysed thematically and coded with NVivo 12 software, resulting in the identification of four main categories: teacher beliefs about their relationship with the classics, knowledge, beliefs about the sociocultural factor, and teaching practices and strategies. The findings reveal that teachers think it is important to read the classics, but they also argue that they must be approached in ways that engage students in interpreting them. La controversia en torno al canon desde los años setenta, así como el carácter multicultural de las sociedades contemporáneas, ha propiciado la aparición de diversos estudios, tanto empíricos como basados en las creencias de los profesores, que analizan cómo encaja la lectura de los clásicos en este nuevo contexto plural. Sin embargo, en España no existen aproximaciones de este tipo desde la perspectiva del profesorado. Para abordar esta cuestión, se presenta un estudio de caso cualitativo basado en entrevistas a 30 profesores de Secundaria. Los datos se analizaron temáticamente y se codificaron con el software NVivo 12, dando como resultado la identificación de cuatro categorías principales: creencias de los profesores sobre su relación con los clásicos, conocimientos, creencias sobre el factor sociocultural y prácticas y estrategias de enseñanza. Los resultados revelan que los profesores creen que es importante leer a los clásicos, pero también sostienen que deben abordarse de manera que los alumnos participen en su interpretación.
000162363 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S61-23R
000162363 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
000162363 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000162363 700__ $$0(orcid)0000-0002-2332-5807$$aTabernero-Sala, Rosa$$uUniversidad de Zaragoza
000162363 700__ $$0(orcid)0000-0001-6162-6603$$aMuela-Bermejo, Diana$$uUniversidad de Zaragoza
000162363 7102_ $$14013$$2195$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Didácticas Específicas$$cÁrea Didáctica Lengua y Liter.
000162363 773__ $$g14, 2 (2025), 151-175$$pHist. soc. educ.$$tHistoria social y de la educación = Social and Education History$$x2014-3567
000162363 8564_ $$s851103$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/162363/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000162363 8564_ $$s1564722$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/162363/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000162363 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:162363$$particulos$$pdriver
000162363 951__ $$a2025-10-17-14:33:14
000162363 980__ $$aARTICLE