Citations in scientific evaluation: University teaching material on the role of citations in academic contributions
Resumen: This article critically examines the role of citations in the evaluation of scientific contributions, tracing the evolution of citation theory from its normative origins to contemporary constructivist perspectives. It delves into how citations have historically been used as indicators of scientific quality and impact, while also discussing the influence of social, political, and rhetorical factors that may complicate their interpretive value. With the rise of digital media, the introduction of altmetrics is explored as an alternative measure that captures broader impacts of research. The article highlights the challenges associated with traditional citation metrics, including potential biases and the Matthew effect, and argues for a more nuanced approach to research evaluation that includes a combination of citation analysis, qualitative measures, and new metrics. By offering a comprehensive review of citation practices across different disciplines, the article provides valuable insights for academics, researchers, and policymakers involved in research evaluation.
Idioma: Inglés
DOI: 10.5281/zenodo.11408429
Año: 2024
Publicado en: International journal of social science and humanities research 12, 2 (2024), 192 - 194
ISSN: 2348-3156

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial.


Exportado de SIDERAL (2025-10-17-14:14:27)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2025-09-08, última modificación el 2025-10-17


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)