Exploring perceived social support in Spanish patients with long COVID through online discussion forums: A qualitative analysis
Resumen: Introduction: Long-COVID syndrome has significant psychological impacts, compounded by feelings of insufficient support. This study aims to analyze individuals’ experiences with long COVID regarding their perceived social support through a qualitative analysis of online discussion forums. Methods: A qualitative substudy was conducted as part of a randomized clinical trial (RCT) evaluating the effectiveness of an online group rehabilitation program. A total of 330 posts from the program’s discussion forums were analyzed using inductive thematic analysis, with data processed via NVivo11 software. Results: Three main themes emerged related to different types of social support: formal, informal, and peer support. Concerning formal support, patients reported insufficient empathy and support from medical professionals, perceiving themselves as neglected. Regarding informal support, many experienced isolation and social judgment from family and friends, who lacked understanding of their condition. In contrast, they deeply appreciated the support and empathy shared with others experiencing similar struggles (peer support), which fostered a sense of collective resilience in their recovery. Discussion and Conclusion: The study underscores the need for improved support strategies, both through enhanced healthcare assistance and strengthened personal and peer-based networks for long-COVID patients.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1159/000546823
Año: 2025
Publicado en: VERHALTENSTHERAPIE (2025), [11 pp.]
ISSN: 1016-6262

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/B21-23R-GAIAP
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/ISCIII-RICAPPS/RD21-0016-0005
Tipo y forma: Artículo (PostPrint)
Área (Departamento): Área Psicología Social (Dpto. Psicología y Sociología)
Área (Departamento): Area Medicina (Dpto. Medicina, Psiqu. y Derm.)
Área (Departamento): Área Fisioterapia (Dpto. Fisiatría y Enfermería)
Área (Departamento): Área Psicolog.Evolut.Educac (Dpto. Psicología y Sociología)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2025-10-17-14:24:01)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Psicología Evolutiva y de la Educación
Artículos > Artículos por área > Psicología Social
Artículos > Artículos por área > Fisioterapia
Artículos > Artículos por área > Medicina



 Registro creado el 2025-09-26, última modificación el 2025-10-17


Postprint:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)