000163261 001__ 163261
000163261 005__ 20251024172258.0
000163261 0247_ $$2doi$$a10.5209/soci.100129
000163261 0248_ $$2sideral$$a145766
000163261 037__ $$aART-2025-145766
000163261 041__ $$aspa
000163261 100__ $$0(orcid)0000-0002-5629-5894$$aJiménez Andújar, Eva María$$uUniversidad de Zaragoza
000163261 245__ $$aCuando el alumnado toma la palabra: lo que aprendimos investigando la transición de primaria a secundaria
000163261 260__ $$c2025
000163261 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000163261 5203_ $$aTo understand how pre-adolescents experience the transition from primary to secondary school, it is necessary to place ourselves in the perspective of the students as the main social actor. In the research presented in this article, we have stopped to listen to the students before and during their transition to secondary school in order to understand better those aspects which, from their own experiences, facilitate or hinder their passage through this important educational stage. Intending to avoid the bias of the adult researcher, we deployed a qualitative and reflexive methodology that tested fieldwork strategies and the design of techniques and instruments appropriate to the open participation of the students. The research involved 72 students followed at two specific moments of transition: the preparatory phase and completion of primary school (Year 2020-21) and the phase of incorporation and accommodation to secondary school (Year 2021-22). The information analysed focused on the most recurrent aspects of the students’ original accounts, which revealed important aspects: transition is not always experienced as a negative experience; it is part of the educational process, thereby transforming the (adult) imaginary of fear of change into a hopeful experience of openness and early maturity. Para comprender cómo viven los preadolescentes la transición de primaria a secundaria es necesario situarse en la perspectiva del alumnado como actor social protagonista. En la investigación que presenta este artículo nos hemos parado a escuchar al alumnado antes y durante su transición al Instituto para conocer mejor aquellos aspectos que, desde sus propias vivencias, facilitan o dificultan el paso por esta importante etapa educativa. Desde una mirada preocupada por evitar el sesgo del investigador adulto, se despliega una metodología cualitativa y reflexiva que pone a prueba estrategias de trabajo de campo y diseño de técnicas e instrumentos adecuados a la participación abierta del alumnado. En la investigación participaron 72 estudiantes seguidos en dos momentos puntuales de la transición: la fase preparatoria y de culminación de primaria (Curso 2020-21) y la fase de incorporación y acomodación a la secundaria (Curso 2021-22). La información analizada se ha centrado en los aspectos más recurrentes de los relatos originales del alumnado que han desvelado importantes aspectos: la transición no siempre es vivida como una experiencia negativa, es parte, del proceso educativo transformando con ello el imaginario (adulto) del miedo al cambio en una vivencia esperanzada de apertura y maduración temprana.
000163261 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
000163261 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000163261 700__ $$aCandela Soto, Paloma
000163261 700__ $$aBueno Baquero, Andrea
000163261 7102_ $$14001$$2215$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Educación$$cÁrea Didáctica y Organiz. Esc.
000163261 773__ $$g9, 1 (2025), 89-101$$pSoc. infanc.$$tSociedad e Infancias$$x2531-0720
000163261 8564_ $$s1167306$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/163261/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000163261 8564_ $$s2799672$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/163261/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000163261 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:163261$$particulos$$pdriver
000163261 951__ $$a2025-10-24-16:55:59
000163261 980__ $$aARTICLE