000164990 001__ 164990
000164990 005__ 20251204150238.0
000164990 0247_ $$2doi$$a10.1177/02103702251381125
000164990 0248_ $$2sideral$$a146585
000164990 037__ $$aART-2025-146585
000164990 041__ $$aeng
000164990 100__ $$aAltamura, Lidia
000164990 245__ $$aValidation of the multidimensional reading habits instrument for primary school students /                    <i>Validación del instrumento multidimensional de hábitos lectores para estudiantes de educación primaria</i>
000164990 260__ $$c2025
000164990 5203_ $$aChildren’s reading habits can contribute to the development of reading comprehension skills. Increased digitalization during the last years has introduced new reading practices. Accordingly, an adequate measurement is necessary to accurately examine the current reading habits of children for different purposes and across different media. Here we present the Multidimensional Reading Habits Instrument (MRHI), which is composed of two questionnaires that differentiate between purpose (leisure and academic) and reading media (print and digital formats). A total of 2,077 Spanish children from fourth to sixth grade participated in the validation process. CFA with class cluster control for each questionnaire evidenced good internal structure. The relationship between the proposed reading habits dimensions, reading comprehension and reading motivation evidenced adequate concurrent validity of the MRHI. We discuss the possible MRHI uses for practitioners and researchers in primary school.

Los hábitos lectores de los niños pueden contribuir al desarrollo de las habilidades de comprensión lectora. La creciente digitalización de los últimos años ha introducido nuevas prácticas de lectura. Por consiguiente, es necesaria una medición adecuada para examinar con precisión los hábitos lectores actuales de los niños para diferentes propósitos y en diferentes medios. Aquí presentamos el Instrumento multidimensional de hábitos lectores (Multidimensional Reading Habits Instrument, MRHI) el cual está compuesto por dos cuestionarios que diferencian entre propósito (ocio y académico) y medios de lectura (formatos impresos y digitales). En el proceso de validación participaron 2,077 niños españoles de cuarto a sexto grado de primaria. El análisis factorial confirmatorio (AFC) con control del factor de agrupación por clase para cada cuestionario mostró una adecuada estructura interna. La relación entre las dimensiones propuestas de hábitos de lectura, comprensión lectora y motivación lectora evidenció una validez concurrente adecuada del MRHI. Discutimos los posibles usos de MRHI para profesionales e investigadores en la escuela primaria.
000164990 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/PID2020-118512GB-I00
000164990 540__ $$9info:eu-repo/semantics/closedAccess$$aAll rights reserved$$uhttp://www.europeana.eu/rights/rr-f/
000164990 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000164990 700__ $$aVargas, Cristina
000164990 700__ $$0(orcid)0000-0001-5990-1266$$aBlanco-Gandía, M. Carmen$$uUniversidad de Zaragoza
000164990 700__ $$aSalmerón, Ladislao
000164990 7102_ $$14009$$2735$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Psicolog.Evolut.Educac
000164990 773__ $$g48, 4 (2025), 993-1025$$pInfanc. aprendiz.$$tInfancia y Aprendizaje$$x0210-3702
000164990 8564_ $$s1172272$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/164990/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000164990 8564_ $$s1285585$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/164990/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000164990 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:164990$$particulos$$pdriver
000164990 951__ $$a2025-12-04-14:38:52
000164990 980__ $$aARTICLE