Inductive- and Deductive-Inspired Photovoice Use in Higher Education: Academic Performance, Satisfaction and Self-Efficacy
Resumen: This study focuses on the use of photovoice (PV) as a pedagogical technique in university classrooms, specifically in social sciences. It aims to provide scientific evidence for the use of PV as an active methodology that promotes participation, the development of critical thinking and the understanding of theoretical concepts. However, there is still very little evidence to suggest how this methodology is most appropriately used. This exploratory study compares inductive and deductive PV, utilizing the variables of academic performance, perceived self-efficacy and satisfaction with the performed activity. A total of 254 students participated in the study, 128 of whom performed the deductive PV activity and 126 of whom performed the inductive one. The results demonstrate that the inductive approach more positively influences student learning; therefore, it is considered a good learning methodology that improves their understanding of theoretical concepts. It helps students to critically analyze their surrounding reality.
Idioma: Inglés
DOI: 10.3390/educsci15121666
Año: 2025
Publicado en: Education Sciences 15, 12 (2025), 1666 [19 pp.]
ISSN: 2227-7102

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S16-23R
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Psicología Social (Dpto. Psicología y Sociología)
Área (Departamento): Área Trabajo Social y Serv.Soc (Dpto. Psicología y Sociología)
Área (Departamento): Área Antropología Social (Dpto. Psicología y Sociología)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2025-12-12-14:43:12)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Trabajo Social y Servicios Sociales
Artículos > Artículos por área > Antropologia Social
Artículos > Artículos por área > Psicología Social



 Registro creado el 2025-12-12, última modificación el 2025-12-12


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)