Actividad Física y apoyo de la autonomía: el rol del profesor de Educación Física
Resumen: hysical Education (PE) teachers play an essential role in promoting physical activity (PA) with their teaching activity. The purpose of this study was to analyse the influence that perceived autonomy support from PE teachers exercises on regular engagement in PA, both from the students’ and from the teachers’ viewpoint. A total of 831 adolescents took part (M = 14.32; DT = .73; 372 boys and 459 girls) and 18 PE teachers (9 men and 9 women) from the cities of Huesca (Spain) and Tarbes (France). A linear regression analysis in stages was performed, which showed that both greater perceived autonomy support from the PE teachers by the students, and highly autonomous orientation of the PE teachers, positively predict greater engagement in regular PA in adolescents. The development of an autonomy-oriented climate in PE must construct one of the major pillars of the entire education process. That favourable climate must be based on the teaching intervention and discourse of the PE teachers as determining elements of the adolescents’ behaviour, being able to contribute to their development as more active people in their free time.
Idioma: Español
Año: 2015
Publicado en: Revista de Psicologia del Deporte 24, 1 (2015), 155-161
ISSN: 1132-239X

Factor impacto JCR: 0.56 (2015)
Categ. JCR: PSYCHOLOGY, APPLIED rank: 65 / 79 = 0.823 (2015) - Q4 - T3
Factor impacto SCIMAGO: 0.452 - Sports Science (Q3) - Applied Psychology (Q3)

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica Expres.Corporal (Dpto. Expres.Music.Plást.Corp.)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.


Exportado de SIDERAL (2021-01-21-11:08:20)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2015-12-17, última modificación el 2021-01-21


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)