000048666 001__ 48666
000048666 005__ 20210409124031.0
000048666 0247_ $$2doi$$a10.6018/analesps.32.2.239351
000048666 0248_ $$2sideral$$a94627
000048666 037__ $$aART-2016-94627
000048666 041__ $$aeng
000048666 100__ $$0(orcid)0000-0002-7686-5209$$aFalcón, C.$$uUniversidad de Zaragoza
000048666 245__ $$aThe emergence and evolution of optimistic expectations in school-children
000048666 260__ $$c2016
000048666 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000048666 5203_ $$aAl aproximarnos al estudio del optimismo en niños, encontramos la aparición de un sesgo que les lleva a elaborar predicciones optimistas. Con esta investigación pretendemos conocer los cambios que se producen en la etapa de educación primaria (6-12 años), tanto en la aparición del sesgo optimista como en la explicaciones que los niños hacen de sus predicciones. Han participado un total de 77 alumnos a los que de manera individual y mediante un formato de entrevista piagetiana se les ha pedido realizar predicciones sobre diferentes situaciones hipotéticas. Tras un primer análisis para establecer si la predicción del niño implicaba un cambio en sentido optimista o pesimista, se han categorizado las respuestas ofrecidas por los niños al argumentar su predicción. Los resultados muestran que los participantes en esta investigación consideran más probable el cambio positivo para eventos psicológicos o híbridos que para los biológicos, y que estos cambios son más probables entre los niños de menor edad. En cuanto a las explicaciones de estos cambios, los niños consideran que la propia naturaleza o el paso del tiempo pueden ser responsables de los mismos sin mediar otro tipo de intervenciones. Igualmente, razones parecidas suelen dar los niños mayores para explicar el mantenimiento de las situaciones.
When we study optimism in children, we note the temporary emergence of a bias that leads them to make optimistic predictions. In this study we intend to learn more about changes that can be observed in the optimistic bias of 6-to 12-year old schoolchildren when they predict future events, and in the way they justify those predictions. A total of 77 pupils participated in this study; we evaluated each one of them individually with a Piagetian interview, asking them to formulate predictions about a series of hypothetical situations. After analyzing whether a child’s prediction implied that the situation would maintain itself or would change for better or for worse, we classified the justifications they provided for their predictions. Results show that these subjects regarded positive change as more likely in the case of psychological or hybrid events than for purely biological ones, and that younger children tended to display a greater bias in favor of the likelihood of positive change. These younger children justified their predictions stating that nature or the passing of time could be responsible for the changes, without needing further intervention on the part of other agents. Older children, on the other hand, tended to provide similar kinds of explanations to justify their expectation of stasis.
000048666 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
000048666 590__ $$a0.871$$b2016
000048666 591__ $$aPSYCHOLOGY, MULTIDISCIPLINARY$$b82 / 128 = 0.641$$c2016$$dQ3$$eT2
000048666 592__ $$a0.448$$b2016
000048666 593__ $$aPsychology (miscellaneous)$$c2016$$dQ2
000048666 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000048666 700__ $$0(orcid)0000-0001-6492-2248$$aOrejudo, S.$$uUniversidad de Zaragoza
000048666 700__ $$0(orcid)0000-0002-4780-006X$$aFernandez-Turrado, T.$$uUniversidad de Zaragoza
000048666 700__ $$0(orcid)0000-0003-0088-2261$$aZarza, F.J.$$uUniversidad de Zaragoza
000048666 7102_ $$13001$$2189$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Expres.Music.Plást.Corp.$$cÁrea Didáctica Expres. Musical
000048666 7102_ $$14001$$2625$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Educación$$cÁrea Métod.Invest.Diag.Educac.
000048666 7102_ $$14009$$2735$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Psicolog.Evolut.Educac
000048666 773__ $$g32, 2 (2016), 492-500$$pAn. psicol.$$tAnales de Psicologia$$x0212-9728
000048666 8564_ $$s293663$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/48666/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000048666 8564_ $$s117899$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/48666/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000048666 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:48666$$particulos$$pdriver
000048666 951__ $$a2021-04-09-12:35:53
000048666 980__ $$aARTICLE