Resumen: Within the framework of research on students’ active performance in their study habits, the aim of this study is to analyze a model predicting the effect of social identity and personal initiative on engagement in university students. We conducted a cross-sectional study on 266 students from different Spanish universities. The resulting data were analyzed using SPSS Macro MEDIATE. Evidence was found for the proposed model. Only group-identity predicted personal initiative and engagement. Analysis revealed the mediating role of proactive behavior on engagement in university students. It is concluded that the university management may intervene, from an organizational-culture approach, promoting guidelines to reinforce students’ sense of belonging by enhancing initiative and autonomous problem solving in learning behaviors.
Dentro del marco de investigacio´ nsobre desempeño activo de estudiantes, el objetivo de estetrabajo es analizar un modelo predictor del efecto de identidad social e iniciativa personal en el compromiso de estudiantes universitarios. Se llevo´ a cabo un estudio transversal con 266 alumnos de diversas universidades espan ~olas. Los datos se analizaron con la Macro MEDIATE de SPSS. Se encontraron pruebas para el modelo propuesto. So´lo la identidad grupal predeci´a la iniciativa personal y el engagement. El ana´lisis mostro´ el papel mediador de la iniciativa personal en el engagement de estudiantes universitarios. Entre las conclusiones se destaca la posibilidad de promover desde la Universidad el sentido de pertenencia para generar iniciativa personal y la solucio´n auto´noma de problemas en los comportamientos de aprendizaje. Idioma: Inglés DOI: doi:10.1016/j.rpto.2016.02.003 Año: 2016 Publicado en: Revista de psicología del trabajo y de las organizaciones (1999) (2016), [5 pp.] ISSN: 1576-5962 Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)