000061992 001__ 61992
000061992 005__ 20180228102248.0
000061992 0247_ $$2doi$$a10.4995/vlc.2016.7011
000061992 0248_ $$2sideral$$a100989
000061992 037__ $$aART-2017-100989
000061992 041__ $$aeng
000061992 100__ $$aAldea Hernández, María José
000061992 245__ $$aMiradas exploratorias. Fotografías inéditas del viaje a Italia de Asís Cabrero / Exploratory gazes. Unpublished photographs of Asís Cabrero’s Italian trip
000061992 260__ $$c2017
000061992 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000061992 5203_ $$aAs was the case in not just a few of his contemporaries, Francisco Cabrero's modern advent is centred on his initial trip, in this case the one made to Italy in 1941. The historiography of Spanish architecture in general and the specific studies on the architect have shown the impact and the scope of this two-month trip on his later career. Fleeing the ruling academicism in Spain, Cabrero 'discovers' in Italy the rationalist and abstract expression of monumentality. Nevertheless, the access to a wide photographic reportage —unpublished up to now— accomplished by the architect during the trip, allows us to document his journey but also to put in to question those claims. The photographs introduce us for the first time to Cabrero the photographer —to his particular way of constructing an image— and as a result they pave the way for the recognition of this visual tool as an exploratory instrument of the gaze to the detriment of the pencil and notebook. Above all and paradoxically, they contradict the supposed fascination for modern language in Cabrero since discovering that historical architecture was almost the only objective of his selective photographic look and as a result, the primary source, of his transforming inspiration.   

Como ocurrió en el caso de no pocos de sus contemporáneos, el advenimiento moderno de Francisco Cabrero se vertebra en torno a un viaje iniciático, en este caso el realizado a Italia en 1941. La historiografía de la arquitectura española en general y los estudios específicos sobre el arquitecto han señalado el impacto y el alcance de este viaje de dos meses de duración en su trayectoria posterior. Huyendo del academicismo imperante en España, Cabrero ‘descubre’ en Italia la expresión racionalista y abstracta de la monumentalidad. Sin embargo, el acceso a un amplio reportaje fotográfico —inédito hasta la fecha— realizado por el arquitecto durante el viaje, nos permite documentar su periplo pero también poner en cuestión esas aseveraciones. Las fotografías nos descubren por primera vez al Cabrero-fotógrafo —su particular manera de construir la imagen— y apuntan en sí mismas a la revalorización de esta herramienta visual como instrumento exploratorio de la mirada en detrimento del lápiz y el cuaderno de apuntes. Pero sobretodo y paradójicamente contradicen la supuesta fascinación por el lenguaje moderno en Cabrero al descubrirse que fue la arquitectura histórica el objetivo casi único de su selectiva mirada fotográfica y la fuente primaria, en suma, de su inspiración transformadora.
000061992 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
000061992 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000061992 700__ $$0(orcid)0000-0001-5497-4212$$aBergera, Iñaki$$uUniversidad de Zaragoza
000061992 7102_ $$15010$$2715$$aUniversidad de Zaragoza$$bUnidad Predepartamental de Arquitectura$$cProyectos Arquitectónicos
000061992 773__ $$g4, 1 (2017), 31-60$$pVLC arquit.$$tVLC arquitectura$$x2341-3050
000061992 8564_ $$s15780438$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/61992/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000061992 8564_ $$s71361$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/61992/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000061992 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:61992$$particulos$$pdriver
000061992 951__ $$a2018-02-28-10:17:23
000061992 980__ $$aARTICLE