Abstract: Este trabajo aplica técnicas de minería de datos para estimar el riesgo de suspender la asignatura de Lógica impartida en la ETSIINF UPM (Ingeniería Informática), partiendo de las calificaciones obtenidas por el alumno dentro del proceso de evaluación continua. Lo que se pretende es cuantificar la probabilidad de un alumno tiene de suspender conociendo las calificaciones obtenidas, por ejemplo, durante el primer mes de curso. El conjunto de datos estudiado son las notas (parciales y finales) de los alumnos en los años anteriores. Se ha desarrollado una aplicación web para que el alumno pueda ingresar las calificaciones obtenidas hasta el momento y saber qué probabilidad tiene de aprobar finalmente la asignatura.
[The present work uses data mining in order to estimate how likely it is that a student will fail the exam of Logic in the Computer Science Degree at the ETSIINF, UPM. This is done starting from his or her previous grades during the semester (continuous evaluation is used in this course). Previous knowledge used in the learning process comes in the form of grades obtained by students in previous years: based on this, data mining techniques extract relevant patterns and predict the probability for the current student to pass or fail. A web application has been developed, which allows a student to insert grades obtained so far (for example, during the first month) and see the probability to finally pass or fail the course according to the results of previous years.]

Idioma: Español

DOI: 10.26754/CINAIC.2017.000001_118

Año: 2017

En: IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad-CINAIC (Zaragoza 4-6 Octubre 2017)


Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.


Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Communications and papers



 Record created 2017-09-26, last modified 2017-11-07


Fulltext:
Download fulltext
PDF

Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)