000063435 001__ 63435
000063435 005__ 20171214115133.0
000063435 0248_ $$2sideral$$a102325
000063435 037__ $$aART-2016-102325
000063435 041__ $$aeng
000063435 100__ $$0(orcid)0000-0003-3846-468X$$aCalvo Pascual, Mónica$$uUniversidad de Zaragoza
000063435 245__ $$a"It was Perfect": Desire, Corporeality, and Denial in Darren Aronofsky's Black Swan
000063435 260__ $$c2016
000063435 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000063435 5203_ $$aThe acquisition of a corporeal sense of self, central to the formation of a balanced identity, is often barred in the Western world by women’s internalization of somatophobia. Drawing on theories of gender and corporeality, my contribution focuses on the representation and implications of eating disorders and deliberate self-harm practices as portrayed in Darren Aronofsky’s feature film Black Swan (2010). Protagonist Nina Sayers is rendered as a perfectionist workaholic whose compulsions include scratching and peeling off her skin. Her yearning for professional success is but an extra burden over and above her virginal sexual repression and her claustrophobic family environment. My main contention is that, beyond the psycho-sexual thriller cliché and the rather obvious metalepses between film and ballet, Aronofsky’s movie can be read as a denunciation of the lethal struggle some women undergo in their desperate attempts to transcend both their corporeality and the negative values attached to the female body, i.e. as that which clutters the mind with hungers and desires, barring them from “perfection.”
La interiorización del odio a lo corporal por parte de algunas mujeres en el mundo occidental a menudo dificulta la adquisición de un sentido corpóreo del yo, tan importante para la formación de una identidad equilibrada. Partiendo de teorías sobre el género y la corporeidad, el artículo se centra en la representación e implicaciones de los desórdenes alimentarios y en los comportamientos auto-lesivos en la película Cisne negro, de Darren Aronofsky (2010). La protagonista, Nina Sayers, es una perfeccionista adicta al trabajo que se rasca compulsivamente y se arranca la piel. Su anhelado éxito profesional es una carga añadida a su represión sexual virginal y a su entorno familiar claustrofóbico. Mi argumento principal es que, más allá del cliché del thriller psicosexual y las obvias metalepsis entre la película y el ballet, el filme de Aronofsky puede interpretarse como una denuncia de la lucha letal a la que algunas mujeres se ven sometidas en sus intentos desesperados por trascender su corporeidad y los valores negativos relacionados con el cuerpo femenino como aquello que ofusca la mente con apetitos y deseos, y que hace imposible que alcancen la “perfección.”
000063435 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/H05$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/FFI2015-63506-P
000063435 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
000063435 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000063435 7102_ $$13004$$2345$$aUniversidad de Zaragoza$$bDepartamento de Filología Inglesa y Alemana$$cFilología Inglesa
000063435 773__ $$g37 (2016), 119-132$$pEs$$tEs$$x0210-9689
000063435 85641 $$uhttps://revistas.uva.es/index.php/esreview/article/download/757/732/$$zTexto completo de la revista
000063435 8564_ $$s254699$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/63435/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000063435 8564_ $$s49790$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/63435/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000063435 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:63435$$particulos$$pdriver
000063435 951__ $$a2017-12-13-11:51:07
000063435 980__ $$aARTICLE