Reference normal values and design of a vision screening for 4 to 5 years old preschoolers
Resumen: A vision screening program for preschool children of 4-5 years old was designed and analyzed. Information of the prevalence of ocular conditions among preschool children was obtained. The vision health of a group of 127 children was evaluated by a comprehensive examination in their own school. If a child failed one or more screening tests, he was referred to the ophthalmologist. Of the children screened in this study, 61% passed distance visual acuity and retinoscopy tests, 17% were referred to the ophthalmologist and 22% will be annually monitoring. Values of monocular/binocular acuity worse than 0.5/0.6 are too poor for 4 years old children, whereas these limits increase up to 0.6/0.8 for 5 years old children. In conclusion, the prevalence of undetected vision problems in preschool children has been clearly demonstrated. Vision screening programs in schools are highly recommended. Nevertheless, coordination among professionals conducting screening, school personnel and parents are needed to reach high levels of success. The results of this study validate an easy and fast battery of tests. The vision screening has been highly reliable because reference normal values have been defined by analyzing statistically the results of these tests.

Se diseñó y analizó un screening visual en preescolares de 4-5 años de edad. Se obtuvo información de la prevalencia de las condiciones oculares entre estos preescolares. Se evaluó la salud visual de un grupo de 127 niños con un examen completo en su propia escuela. Si el niño fallaba uno o más test era referido al oftalmólogo. De los niños revisados en el estudio, el 61% superó los test de agudeza visual y retinoscopía, al 17% se le refirió al oftalmólogo y el 22% será controlado anualmente. Valores de agudeza monocular/binocular peores de 0.5/0.6 son demasiado bajos para niños de 4 años de edad, mientras que estos límites se incrementan a 0.6/0.8 para niños de 5 años. En conclusión, la prevalencia de problemas de visión sin detectar en niños preescolares ha sido claramente demostrada. Sin embargo, es necesaria la coordinación entre profesionales que realicen el screening, personal del colegio y padres para alcanzar niveles altos de éxito. Los resultados de este estudio validan una batería rápida de test. El screening visual ha sido altamente fiable porque los valores normales de referencia han sido definidos analizando estadísticamente los resultados de estos tests.

Idioma: Inglés
DOI: 10.7149/OPA.47.3.197
Año: 2014
Publicado en: Optica pura y aplicada 47, 3 (2014), 197-208
ISSN: 0030-3917

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Óptica (Dpto. Física Aplicada)

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Exportado de SIDERAL (2018-09-11-13:21:00)


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 Registro creado el 2018-09-11, última modificación el 2018-09-11


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