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000076853 005__ 20231023123339.0
000076853 0248_ $$2sideral$$a109633
000076853 0247_ $$2doi$$a10.481/53932
000076853 037__ $$aART-2019-109633
000076853 041__ $$aspa
000076853 100__ $$0(orcid)0000-0002-1543-5109$$aAbós Catalán, Ángel$$uUniversidad de Zaragoza
000076853 245__ $$aHow do sources of teachers’ stress affect the development of burnout? An analysis among Physical Education teachers.
000076853 260__ $$c2019
000076853 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000076853 5203_ $$aAunque algunos estudios sugieren que el profesorado de Educación Física experimenta más burnout que los docentes de otras especialidades, el análisis de los principales estresores en este colectivo ha sido escaso hasta la fecha. Objetivos: En primer lugar, el presente estudio pretende identificar los principales estresores percibidos por el profesorado de Educación física. De forma subsecuente, se pretende analizar la relación entre las fuentes de estrés percibidas por el profesorado con el síndrome de burnout en su trabajo. Métodos: Setenta-y-un docentes de Educación Secundaria de Educación Física (M = 43.44; ± 9.68), con una experiencia media de 16.67 años (± 10.44), completaron la Multilevel Teachers Stressor Scale y el Burnout Clinival Subtype Questionnaire. Resultados y discusión: La ambigüedad de la administración, el mal comportamiento de los estudiantes y la carga trabajo fueron los estresores más percibidos por el profesorado de Educación Física. Además, junto a la ambigüedad de la administración y la carga de trabajo, percibir un insuficiente compromiso de los padres y una falta de toma de decisiones se relacionó positivamente con el burnout. Conclusiones: La administración educativa debería diseñar y aplicar estrategias para reducir los principales estresores del profesorado de Educación Física, especialmente aquellos desencadenantes del burnout, con el objetivo de mejorar el funcionamiento psicológico de los docentes, prevenir problemas de salud, y asegurar una buena calidad de la enseñanza.

Introduction: Although some studies suggest that Physical Education teachers experience more burnout than teachers of other subjects, the analysis of the main stressors with the Physical Education teachers has been scarce so far. Aim: Firstly, the present study aims to identify the main stressors perceived by the Physical Education teachers so far. Subsequently, this study intends to examine the relationship between the sources of stress perceived by teachers with the burnout syndrome in their work. Methods: Seventy-one secondary school Physical Education teachers (M = 43.44; ± 9.68) with an average of teaching experience of 16.67 years (± 10.44), they completed the Multilevel Teachers Stressor Scale and the Burnout Clinical Subtype Questionnaire. Results & discussion: The ambiguity of the administration, students misbehavior, and workload were the most perceived stressors by the Physical Education teachers. In addition, together with the ambiguity of the administration and workload, perceiving the parents' insufficient involvement and lack of decision-making was positively related to burnout. Conclusions: The educational administration should design and apply strategies to reduce the main stressors of the Physical Education teachers, in particular those that may trigger burnout, with the aim of improving the teachers' psychological functioning, preventing health problems, as well as guarantee a good teaching quality.
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000076853 700__ $$0(orcid)0000-0002-2077-1983$$aSevil Serrano, Javier$$uUniversidad de Zaragoza
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000076853 700__ $$0(orcid)0000-0003-4484-4873$$aCorral Abós, Ana$$uUniversidad de Zaragoza
000076853 700__ $$aEstrada Tenorio, Sergio$$uUniversidad de Zaragoza
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