000077462 001__ 77462
000077462 005__ 20190226114757.0
000077462 037__ $$aTAZ-TFM-2018-351
000077462 041__ $$aeng
000077462 1001_ $$aPuértolas Torres, Ana
000077462 24200 $$aSomewhere over the classroom: how to introduce lgtb+ visibility on second language teaching materials
000077462 24500 $$aSomewhere over the classroom: how to introduce lgtb+ visibility on second language teaching materials
000077462 260__ $$aZaragoza$$bUniversidad de Zaragoza$$c2018
000077462 506__ $$aby-nc-sa$$bCreative Commons$$c3.0$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
000077462 520__ $$aABSTRACT The communicative competence, stated by the LOMCE curriculum as one of the main points to develop during secondary education, understands languages as more than tools for transaction, considering them as a necessary means to reach understanding among people. This implication sets the basis to affirm that language learning is key so as to improve social cohesion, particularly busting stereotypes and sharing feelings and experiences with others. Taking this idea into account, the present “Trabajo de Fin de Máster” researches on how introducing aspects related to the LGBT+ community in the EFL classroom in secondary education may help students to discuss, write, listen to and read about gender identity and thus fight the fear that leads to homophobic and transphobic aggressions, including physical and verbal abuse, or rejection within the school environment as it was stated by a survey to both teachers and students. With the aim to fight this form of bullying, several lessons are proposed, together with a reflection on those that could be implemented on a real school context during my teaching in placement, followed by a commentary on how students reacted to them and on how their own reflection also affected the manner in which they perceived the LGBT+ collective.   RESUMEN La competencia comunicativa, establecida por el currículum de la LOMCE como uno de los principales puntos a desarrollar durante la educación secundaria, comprende el lenguaje como algo más que una herramienta de transacción, considerándolo un vehículo necesario para permitir el entendimiento entre las personas. Esta implicación sienta las bases para considerar que el aprendizaje de una lengua es básico para mejorar la cohesión social: desmintiendo estereotipos y compartiendo sensaciones y experiencias con los demás. Teniendo en cuenta esta idea, el presente Trabajo de Fin de Máster investiga cómo el hecho de introducir aspectos relacionados con el colectivo LGBT+ puede ayudar a los estudiantes a debatir, escribir, escuchar y leer sobre temas relacionados con la identidad de género teniendo como meta combatir los miedos que llevan a la homofobia y la transfobia, incluyendo agresiones físicas y verbales, así como rechazo en el entorno escolar tal y como describieron las encuestas realizadas a profesores y alumnos. Así pues, con la intención de luchar contra este tipo de acoso, este trabajo presenta una serie de lecciones, así como una reflexión acerca de aquellas que pudieron ser implementadas durante la parte práctica del máster, junto con un comentario sobre las reacciones de los estudiantes a las mismas, que muestra cómo su propia reflexión también cambió su manera de percibir el colectivo LGBT+.
000077462 521__ $$aMáster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas, Artísticas y Deportivas
000077462 540__ $$aDerechos regulados por licencia Creative Commons
000077462 700__ $$aYebra Pertusa, José María$$edir.
000077462 7102_ $$aUniversidad de Zaragoza$$bFilología Inglesa y Alemana$$cFilología Inglesa
000077462 8560_ $$f681163@celes.unizar.es
000077462 8564_ $$s4367048$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/77462/files/TAZ-TFM-2018-351.pdf$$yMemoria (eng)
000077462 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:77462$$pdriver$$ptrabajos-fin-master
000077462 950__ $$a
000077462 951__ $$adeposita:2019-02-26
000077462 980__ $$aTAZ$$bTFM$$cFEDU
000077462 999__ $$a20180702091026.CREATION_DATE