000078111 001__ 78111
000078111 005__ 20190312144315.0
000078111 0247_ $$2doi$$a10.17583/rise.2018.3631
000078111 0248_ $$2sideral$$a110848
000078111 037__ $$aART-2018-110848
000078111 041__ $$aeng
000078111 100__ $$0(orcid)0000-0001-9729-7688$$aPac-Salas, D.$$uUniversidad de Zaragoza
000078111 245__ $$aFamily practices in the construction of creative professionals. A biographical perspective
000078111 260__ $$c2018
000078111 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000078111 5203_ $$aThe aim of this paper is to analyse the relationships between family configurations and creative occupations. For this purpose, a biographical perspective was taken through the reconstruction of the life histories of sixteen creative professionals in Spain. We have followed two lines of approach, namely Florida’s classification of occupations (2002), which distinguishes between a creative class and a super-creative core, and Lahire’s conception of family configuration (1995). The main results reveal the importance of practices that are carried out on a daily basis by the family network (both internally and externally): reading and writing, cultural consumption (theatre, music, exhibitions, etc.), types of leisure (travelling) and forms of authority that lead the way to self-control and domestic family order. We have shown with this study the importance of the transmission of family culture in the construction of people who have creative occupations and the relationship that exists between the family educational capital and the educational level attained by the offspring.
El objetivo de este artículo es analizar las relaciones entre configuraciones familiares y ocupaciones creativas. Para llevar a cabo esta propuesta utilizamos una perspectiva biográfica para la reconstrucción de las historias de vida de dieciséis profesionales creativos en España. Hemos seguido dos líneas de aproximación, la clasificación de las ocupaciones de Florida (2002) con la distinción entre clase creativa y núcleo supercreativo, la configuración familiar de Lahire (1995). Los principales resultados muestran la importancia de las prácticas educativas básicas en la red familiar (tanto interna como externa): lectura y escritura, consumo cultural (teatro, música, exposiciones, etc.), tipos de ocio (viajes) y formas de autoridad, el autocontrol y el orden familiar doméstico. Mostramos la importancia de la transmisión de la cultura familiar en la construcción de las personas que tienen ocupaciones creativas y la relación que existe entre el capital educativo familiar y el nivel conseguido por los descendientes.
000078111 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/Risk Society Studies Group$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/CSO2010-17139
000078111 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
000078111 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000078111 700__ $$0(orcid)0000-0002-3154-8082$$aSerrano-Martínez, C.
000078111 7102_ $$14009$$2775$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Sociología
000078111 773__ $$g7, 3 (2018), 256-277$$pRISE$$tRISE - International Journal of Sociology of Education$$x2014-3575
000078111 8564_ $$s339786$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/78111/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000078111 8564_ $$s30307$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/78111/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000078111 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:78111$$particulos$$pdriver
000078111 951__ $$a2019-03-12-12:35:26
000078111 980__ $$aARTICLE