000084181 001__ 84181
000084181 005__ 20191212100700.0
000084181 0247_ $$2doi$$a10.1080/11356405.2018.1524651
000084181 0248_ $$2sideral$$a109044
000084181 037__ $$aART-2018-109044
000084181 041__ $$amul
000084181 100__ $$0(orcid)0000-0002-1275-9976$$aBeltran-Pellicer, P.$$uUniversidad de Zaragoza
000084181 245__ $$aOnline educational videos according to specific didactics: The case of mathematics [Los Vídeos educativos en línea desde las didácticas específicas: El caso de las matemáticas]
000084181 260__ $$c2018
000084181 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000084181 5203_ $$aThe vast number of online educational videos available at the moment has generated an emerging area of research concerning their level of suitability. This study considers the epistemic quality of educational videos on mathematics, focusing on the specific content of directly proportional distributions. A qualitative study is used, based on the application of theoretical and methodological tools from the onto-semiotic approach to knowledge and mathematics instruction, principally the notion of epistemic suitability and the identification of algebraic levels. The sample consists of the 31 most popular videos in Spanish on YouTube™ on directly proportional distributions. Analysis reveals interesting results on these kinds of resources. In general, it is observed that they are weak in epistemic suitability, which does not seem to affect their level of popularity. Moreover, the existence of videos with inaccurate arguments or incorrect procedures, together with the diversity of algebraic levels used, indicates that teachers should be careful when selecting them and only recommend those that better suit their students'' needs. 

Los numerosos vídeos educativos en línea disponibles actualmente están dando lugar a un área emergente de investigación acerca de su grado de adecuación. En esta investigación se estudia la calidad epistémica de vídeos educativos sobre matemáticas, centrando la atención en un contenido concreto, los repartos directamente proporcionales. Se trata de un estudio cualitativo basado en la aplicación de herramientas teóricas y metodológicas del enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemáticos, principalmente la noción de idoneidad epistémica y la identificación de niveles algebraicos. La muestra está formada por los 31 vídeos en español más populares en YouTube™sobre repartos directamente proporcionales. El análisis revela esultados de interés acerca de este tipo de recursos. En general, se ha identificado que poseen una pobre idoneidad epistémica, aspecto que no parece depender de su popularidad. Así mismo, la existencia de vídeos con argumentos poco precisos o procedimientos incorrectos, unida a la natural diversidad de niveles algebraicos utilizados, sugiere que los docentes deben ser cuidadosos seleccionando y recomendando aquellos vídeos que mejor se adapten a su alumnado.
000084181 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/FSE$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S36-17D$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/FEDER/EDU2016-74848-P
000084181 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aAll rights reserved$$uhttp://www.europeana.eu/rights/rr-f/
000084181 590__ $$a0.885$$b2018
000084181 591__ $$aEDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH$$b190 / 243 = 0.782$$c2018$$dQ4$$eT3
000084181 592__ $$a0.304$$b2018
000084181 593__ $$aEducation$$c2018$$dQ1
000084181 593__ $$aCultural Studies$$c2018$$dQ1
000084181 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
000084181 700__ $$aGiacomone, B.
000084181 700__ $$aBurgos, M.
000084181 7102_ $$12006$$2200$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Matemáticas$$cÁrea Didáctica Matemática
000084181 773__ $$g30, 4 (2018), 633-662$$pC&E, Cult. educ.$$tCULTURA Y EDUCACION$$x1135-6405
000084181 8564_ $$s272872$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/84181/files/texto_completo.pdf$$yPostprint
000084181 8564_ $$s47679$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/84181/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yPostprint
000084181 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:84181$$particulos$$pdriver
000084181 951__ $$a2019-12-12-10:04:10
000084181 980__ $$aARTICLE