La pintura como huella: fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter
Resumen: El presente texto aborda la cuestión del concepto de índex en la obra pictórica de Gerhard Richter. Esta cualidad de lo fotográfico revierte en la pintura abstracta de los años ochenta en tanto que huella. Para ello, primero se analiza el índex desde la mecanicidad, la tecnicidad y el antiestilo, con el que Richter trabaja sus obras. Para después, analizar cómo el índex, desde su categoría de huella, muestra el rastro de los aparatos por los que fue creado el cuadro. Richter traslada al mundo de la pintura la técnica fotográfica, entrando en un debate de lo fotográfico por la vía de la suplantación de lo pictórico. Un análisis que justifica sus modos de hacer y explica la naturaleza mecánica de sus pinturas.

The present text approaches the work of Gerhard Richter in terms of footprint or index, concept by which better understand the ways of painting of the German artist from 1962. For do this, we analyze how the concept of index works both in the photo-paintings of the 1960s and in the abstract work of the eighties and nineties. It is studied how their ways of doing have to do with a machine art and not with the traditional procedure of painters to create paintings. Afterwards, the debate focuses on the technicality, the mechanicity and the anti-style characteristic of the photo-paintings and the abstract paintings understood as a footprint, far from conventional painting and without any type of artifice. A current reading on the iconic that explores the new languages of the artistic from the mechanicity of the technique in the slide that arises from the photographic to the pictorial.

Idioma: Español
DOI: 10.7203/laocoonte.0.5.12430
Año: 2018
Publicado en: Laocoonte 5 (2018), 264-275
ISSN: 2386-8449

Tipo y forma: Article (Published version)
Área (Departamento): Área Didáctica Expr.Plástica (Dpto. Expres.Music.Plást.Corp.)

Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.


Exportado de SIDERAL (2019-11-22-14:42:29)

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Articles



 Record created 2019-11-22, last modified 2019-11-28


Versión publicada:
 PDF
Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)